Infernal Affairs III – Wu jian dao 3 (2003)

Regie: Wai Keung Lau, Siu Fai Mak | 118 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Andy Lau, Tony Leung, Chiu Wai, Kelly Chen, Leon Lai, Daoming Chen, Sammi Cheng, Carina Lau, Eric Tsang, Anthony Wong Chau-Sang, Shawn Yue

Triadelid of politieman, het maakt eigenlijk niet uit; wie meerdere delen van ‘Infernal Affairs’ heeft gezien ziet eigenlijk alleen nog nuanceverschillen tussen de corrupte dienders en vermomde mafiosi van Wai Keung Lau en Siu Fai Mak. De hoofdfiguren uit hun om deze reden fascinerende cyclus zijn eigenlijk allemaal even slecht; of goed, het is maar hoe je het bekijkt. Het is dan ook een slimme zet van de makers om de verwikkelingen te centreren rond een charmante mol van de triades en een emotieloze politieman met gewetensproblemen. De twee, we hebben het hier over Yan en Ming, zijn in feite elkaars spiegelbeeld.

Van de hoofdrolspelers uit deel 1 is alleen Ming nog over in deel 3 – Yan volgen we in flashbacks, waardoor een parallel ontstaat met Ming; naar hem gaat dan ook de sympathie uit als het vervolgverhaal zich ontwikkelt. Verwacht geen groot kwaliteitsverlies met de andere delen, ‘Infernal Affairs III’ is wederom mooi geschoten, goed gespeeld en zit goed in elkaar. Opnieuw wordt uitgegaan van interne strijd; dit keer vooral binnen het politieapparaat. Het is wel opletten met de vele flashbacks – zelfs waanvoorstellingen en hypnosebeelden – waarin figuren voorkomen die in het heden al dood zijn en in een aantal gevallen door andere acteurs worden vertolkt. Wie één van de andere delen gezien heeft kan het aardig volgen; weet wie Yan, Sam en Wong zijn; anders wordt het waarschijnlijk niets. Jammer is dat de climax al een half uur voor het eind wordt bereikt en het terugblikken daarna gewoon doorgaat. De film bloedt daardoor een beetje dood. Je had het hier kunnen afmaken, zou een voetbalcoach zeggen, maar de regisseurs kiezen voor een 0-0; wel met leuke kansen, zoals het uitdiepen van de relatie tussen psychiater dr. Lee (Kelly Chen) en Yan uit het eerste deel, maar deze aflevering leunt teveel op flashbacks, die in dramatisch opzicht goed werken, maar ook een leegte in de hoofdplot maskeren. Sam, de gewiekste maar toch menselijke godfather, wordt bijvoorbeeld node gemist in de plot van deel 3 – “heb je ooit wel eens iemand ontmoet die je aardig leek, maar die je ook zou kunnen doden?”, we horen hem hier nog de onvergetelijke zin uitspreken tegen Yan; ‘Infernal Affairs III’ heeft daardoor niet de dramatische kracht van de andere twee delen, al is Leon Lai een overtuigende crook en wordt de ontknoping weer prachtig in beeld gebracht – met een ietwat geforceerde opening naar een volgende aflevering, die er volgens de regisseurs niet meer komt.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 6 januari 2005