Infiltrant (2014)

Regie: Shariff Korver | 87 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Nasrdin Dchar, Walid Benmbarek, Rachid El Ghazaoui, Nadia Abdelouafi, Benhaïssa Ahouari, Nadia Amin, Nabil Mallat, Simone Milsdochter, Betty Schuurman

Het leven van een politie-infiltrant zou een garantie moeten zijn voor spannend en indringend drama. In het kader van filmproject De Oversteek waagt debuterend regisseur Shariff Korver zich aan een dergelijk verhaal. Dat leverde hem meteen een uitnodiging voor het Film Festival van Toronto op. Maar of dat terecht is?

Sam (Nasrdin Dchar) is een hardwerkende en loyale politieagent. Wanneer de jonge Marokkaan eenmalig uit de bocht vliegt bij een arrestatie wordt hij op non-actief gesteld. Hij krijgt echter de kans zich voor een laatste maal te bewijzen. De diender van weleer krijgt een nieuwe carrière als infiltrant. Zijn eerste opdracht is om een Marokkaanse drugsfamilie te infiltreren. Als hij de mensen daar beter leert kennen, voelt hij iets wat hij nooit eerder heeft gevoeld: een thuis.

‘Infiltrant’ kiest in zijn vertelling voor een aanpak met enkels zwaarwegende consequenties. Met veel beweging, een snelle montage en weinig gebruik van kunstlicht is de film van een mooie realistische rauwheid. ‘Infiltrant’ hopt daardoor van de ene gebeurtenis naar de andere om die snelheid te behouden. De keerzijde van die methode is dat de film erg fragmentarisch wordt. Een echte karakterschets of beschrijving van het criminele milieu wordt het als gevolg niet. De personages worden bovendien weinig doorgrond. Sam handelt vanuit een zekere clichématige achtergrond waarin hij gevangen zit tussen twee culturen. Zijn Marokkaanse vader is er nooit voor hem geweest, zijn Nederlandse moeder is terminaal ziek. De film doet er verder weinig mee. Zelf stelt Sam geen vragen over hetgeen hem bezighoudt, maar doet alles wat hem gezegd wordt. Door het gebrek aan diepgang komt de ernst van de situatie ook nooit tot leven. Bovendien staat het de betrokkenheid bij zijn personage in de weg. Aardige jongen die Sam en een beroerde situatie waarin hij zich bevindt, maar ergens komt het allemaal totaal ongeloofwaardig over. Niet omdat de gebeurtenissen in de film niet waargebeurd kunnen zijn, maar eerder omdat Sam handelt vanuit een lege persoonlijkheid.

Uiteindelijk valt te concluderen dat ‘Infiltrant’ misschien te veel wil in een te korte tijd. Visueel ziet de film er fraai uit en de acteerprestaties zijn goed. Maar het gevoel dat er inhoudelijk meer in had gezeten, heeft de overhand. Is het een idee om hier een televisieserie van te maken?! Regisseur Korver heeft de potentie om er goud van te maken.

Wouter Los

Bioscooprelease: 23 oktober 2014
VOD-release: 26 februari 2015