Inhale (2010)

Regie: Baltasar Kormákur | 90 minuten | drama, thriller | Acteurs: Dermot Mulroney, Diane Kruger, Sam Shepard, Jordi Mollà, Vincent Perez, Mia Stallard, Rosanna Arquette, David Selby, Cesar Ramos, Kristian Ferrer, Arlin Alcala, Juan Avila, Nick Banks, Richard Barela, Daniel Barela, Maria Bethke, Paul Blott

Het gaat best lekker met Baltasar Kormákur. Het in 1966 geboren IJslandse multitalent (hij acteert, produceert, schrijft en regisseert) is zonder meer een van de meest interessante Europese filmmakers van het afgelopen decennium. Met zijn speelfilmdebuut ‘101 Reykjavik’ (2000) gooide hij hoge ogen op internationale filmfestivals, voor zijn eerste Engelstalige produktie ‘A Little Trip to Heaven’ (2005) wist hij onder andere acteerkanon Forest Whitaker te strikken. ‘Mýrin’ uit 2006 krijgt een Amerikaanse remake (‘Jar City’) en ook ‘Reykjavik-Rotterdam’ – de inzending van IJsland voor de Oscars van 2010, waarin Kormákur de hoofdrol speelt, krijgt een Amerikaanse remake (‘Contraband’, releasedatum onbekend). ‘Inhale’ is zijn eerste Amerikaanse speelfilm.

Paul Stanton (Dermot Mulroney) is advocaat en bezig met een pedofiliezaak (hij verdedigt de vermeende pedofiel, die door het pistoolschot van de vader van het slachtoffer in een rolstoel is terechtgekomen). Het gaat hem goed. Ook privé heeft hij alles op orde: hij heeft een fijn huis, voldoende banksaldo en is nog steeds verliefd op zijn mooie vrouw Diane (Diane Kruger). Met zijn leuke dochter, Chloe (Mia Stallard), is het echter mis: zij heeft een ernstige longziekte, waaraan ze binnenkort zal sterven als er niet snel een nieuwe long voor haar beschikbaar komt. Één zo’n kostbaar orgaan glipt het gezin tussen de vingers. Een bureaucratisch ingestelde arts besluit de zojuist vrijgekomen long door te sturen naar een patiënt in een plaats die mijlenver verwijderd is omdat die hoger op de wachtlijst staat, met alle risico’s van dien. Wel een eerlijke beslissing natuurlijk, maar het is extra cru als blijkt dat het orgaan de reis niet heeft overleefd.

Dr. Rubin (Rosanna Arquette) wijst het echtpaar Stanton in een vertrouwelijk gesprek op een andere mogelijkheid: ze vertelt dat James Harrison (Sam Shepard) jaren geleden ook op de wachtlijst stond voor een donorhart, toen nog maar enkele jaren te leven had en plotseling van de lijst verdween. Omdat de enige manier waarop een patiënt van zo’n lijst verdwijnt doodgaan is of een donororgaan krijgen, is de conclusie dat Harrison, toevallig ook nog een kennis van Paul, zijn hart op illegale wijze verkregen moet hebben. Paul en Diane kunnen dat idee niet meer loslaten en gaan op onderzoek uit. Wanneer James uiteindelijk toegeeft zijn donorhart voor veel geld in Mexico te hebben gekocht, zit er voor Paul en Diane niets anders op: met voldoende spaargeld op zak en alleen de naam van Dr. Novarro als aanknopingspunt vertrekt Paul naar Mexico in de hoop daar op de zwarte markt een stel longen te kunnen scoren.

Wat hem daar wacht is een wereld zoals we die kennen uit andere films: vol corruptie en machtsmisbruik, straatbendes en louche nachtclubhouders. Paul riskeert regelmatig zijn leven voor een klein beetje informatie. ‘Inhale’ kijkt dan ook weg als een detective, met drama- en thrillerelementen. Baltasar Kormákur heeft dit goed gedoseerd, de in grauwe tinten geschoten film houdt de kijker tot het einde toe aan het beeld gekluisterd. Wat tot op zekere hoogte ook prima werkt is de karakteruitwerking, voornamelijk van Paul (Diane blijft een beetje kleurloos): hoewel Paul afhankelijk is van de grillen van anderen, heeft hij zeker geen slachtofferrol. Kormákur heeft bewust enkele filmclichés ontweken. Jammer genoeg faalt hij in het bewerkstelligen van medeleven: hoewel het gegeven van een op sterven liggend kind natuurlijk triest is, worden we nooit door het verdriet van Paul en Diane getroffen. De filmliefhebber die echter liever vermaakt dan geraakt wordt haalt zich met ‘Inhale’ zeker een prima film in huis.