Inside Llewyn Davis (2013)

Regie: Ethan Coen, Joel Coen | 105 minuten | drama | Acteurs: Oscar Isaac, Carey Mulligan, Adam Driver, Justin Timberlake, John Goodman, Garrett Hedlund, Alex Karpovsky, F. Murray Abraham, Max Casella, Ricardo Cordero, Ethan Phillips, Stark Sands, Jake Ryan

Midden in de tweede bloeiperiode van het fenomeen singer-songwriter wagen de gebroeders Coen zich met ‘Inside Llewyn Davis’ aan een vertelling met zo’n fijnbesnaarde liedjesschrijver in de hoofdrol. Het decor is een winters New York in de jaren 60 dat met een bijzonder tekenende poëtische afflictie wordt weergegeven. In combinatie met prachtige muziek en een aantal intrigerende personages is er wat ‘Inside Llewyn Davis’ betreft sprake van resonantie.

Llewyn Davis (Oscar Isaac) is een dakloze singer-songwriter die vecht voor het leven als muzikant. In een tocht van bank naar bar en van bar naar bank ontmoet hij verschillende figuren die eigenlijk allemaal geen idee hebben wat ze met deze troosteloze liedjesschrijver aan moeten. De film komt pas echt tot leven als John Goodman bijgestaan door chauffeur Garrett Hedlund zijn intrede doet. In de rol van jazzmuzikant Roland Turner brengt Goodman wat kleur in de voor de rest grauwe film. Met scherpe opmerkingen en een sublieme verwaandheid weet hij de clash tussen het artistieke jazz en het alledaagse folk op hilarische wijze te illustreren.

Om niet in een standaard muziekfilm te blijven hangen zijn er gelukkig genoeg Coeniaanse akkoorden toegevoegd. Geniale dialogen worden afgewisseld met intieme liedjes en dit alles is tot in de perfectie geschoten. Vooral in een absurde studiosessie waarbij Llewyn meespeelt in een satirische oproep aan president Kennedy komen de handen van de makers naar voren, het vernuftige is namelijk de subtiliteit waarmee het meest intieme met het meest absurde vervlochten wordt.

Om van een volmaakte film te spreken is misschien net het hoofdpersonage wat te saai, of gewoon niet sympathiek genoeg. Desondanks bewijzen de gebroeders Coen met ‘Inside Llewyn Davis’ wederom dat zij van elke valse noot of misplaatste uitspraak een prachtig verhaal kunnen maken. Deze even absurde als meeslepende geschiedenis beschrijft Bob Dylan zelf misschien nog wel het beste in het refrein van ‘Like a Rolling Stone’.

“How does it feel
How does it feel
To be without a home