Insomnia (2002)

Regie: Christopher Nolan | 118 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Al Pacino, Robin Williams, Hilary Swank, Martin Donovan, Paul Dooley, Nicky Katt, Larry Holden, Jay Brazeau, Lorne Cardinal, James Hutson, Andrew Campbell, Paul Shaw, Crystal Lowe, Tasha Simms

Na zijn succesvolle film ‘Memento’ heeft regisseur Christopher Nolan met ‘Insomnia’ een zeer geslaagde opvolger gemaakt. Het is op twee vlakken geen origineel script. Bij ‘Memento’ wordt het verhaal van achter naar voren verteld. In ‘Insomnia’ dus niet. Daarnaast hebben we te maken met een remake van de Noorse film met de gelijknamige titel uit 1997.

‘Insomnia’ is een psychologische thriller waarin loyaliteit en de menselijke emotie centraal staan. Het aantal hoofdpersonen is beperkt tot vier, maar de karakterontwikkelingen zijn zeer sterk. De personages hebben ieder afzonderlijk de nodige bagage die zij meedragen. In de loop van de film wordt dit voor de kijker duidelijk gemaakt.

Zowel Hap Eckhart (Martin Donovan) als Ellie Burr (Hilary Swank) blijven Will Dormer (Al Pacino) trouw in zijn onorthodoxe manier van onderzoek. Alleen de vraag is tot hoever kan hij hiermee doorgaan. De personages ondergaan, al dan niet in combinatie met het continue daglicht, de nodige emotionele fases, die zo worden gespeeld dat het natuurlijk overkomt.

Cinematografisch kent de film mooie shots, die een lust voor het oog zijn. Ook het feit dat we te maken hebben met vierentwintig uur daglicht wordt op sublieme wijze getoond. Een mooi voorbeeld hiervan is, dat Will (Al Pacino) op onderzoek wil uitgaan maar door Ellie (Hilary Swank) erop wordt gewezen dat het avond is en de school waar het slachtoffer op zat gesloten is.

De rol van Will Dormer wordt op fantastische wijze gespeeld door Al Pacino. Martin Donovan, die de rol van Hap Eckhart vertolkt, geeft Al Pacino alle ruimte om te schitteren. Hij weet precies de juiste invulling te geven aan zijn personage, waardoor Al Pacino verder groeit in zijn rol. Robin Williams zien we voor de verandering in de rol van de slechterik, die toch bij de kijker ook de nodige sympathie weet los te weken. Hij laat zien dat hij op acteergebied tot veel in staat is. Het is jammer dat Hilary Swank niet het niveau van haar collega acteurs weet te evenaren. Aan haar karakterontwikkeling weet zij niet voldoende gestalte te geven. De chemie tussen Al Pacino en Robin Williams maakt het eigenlijk voor haar haast onmogelijk om daar tussen te komen.

‘Insomnia’ is een fantastische film, die je gelukkig geen slapeloze nachten zal bezorgen.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 31 oktober 2002