Investigation – Razsledvane (2006)

Regie: Iglika Triffonova | 105 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Krassimir Dokov, Svetla Yancheva, Hristo Garbov, Labina Mitevska, Kliment Denchev, Deyan Donkov,Emilia Radeva, Peter Slabakov, Tanya Shahova, Margita Gosheva, Tzvetan Alexiev, Liubov Liubcheva, Valeri Yordanov, Alexandr Triffonov, Stoyan Aleksiev

‘Investigation’ is een sobere, strak gemaakte, bijzondere film, gemaakt met een low budget en weinig middelen. De regisseur heeft afgezien van allerlei visuele spektakeleffecten en laat de beelden en sfeer voor zich spreken. In die opzet is zij zeker geslaagd.

Het verhaal is op zich relatief eenvoudig en speelt zich grotendeels binnenshuis af in een grauwe, sombere verhoorkamer of vanuit een auto met mistroostige uitzichten op grauwe woonblokken zoals we die kennen uit het voormalige Oostblok. Er is een verdachte van een moord, maar geen bewijs en de verdachte zwijgt in alle talen. De nieuwe vrouwelijke rechercheur die op de zaak wordt gezet kiest voor een andere dan gebruikelijke aanpak.

Het verhoor wordt steeds onmiddellijk weer afgesloten als de verdachte weigert te antwoorden. Deze moet direct terug in de cel en krijgt de volgende dag weer dezelfde of soms iets aangepaste vraag voorgelegd. Daarbij wordt deze steeds weer geconfronteerd met een prikkelende bijkomstigheid die hem uit zijn evenwicht moet brengen en hem aan de praat moet krijgen. Wat volgt is een prachtig psychologisch gevecht tussen ondervrager en ondervraagde. Daarbij wordt een mooie spanningsboog opgebouwd waarvan je aanvoelt dat er ontwikkelingen in de lucht hangen, maar welke?

De rechercheur heeft haar eigen niet te onderschatten problemen. Zij bijt zich vast in deze zaak en gaat extern op zoek naar allerlei aanwijzingen, ook over de persoon en het karakter van de verdachte. Door het tijdsbeslag dat dit vergt komt haar relatie met haar echtgenoot onder druk te staan en wordt haar dochtertje bijzonder boos. Haar privéleven dreigt in te storten, maar zij is geobsedeerd door de vrijwel steeds zwijgende verdachte.

Sterke acteerprestaties van Svetlana Yancheva als de rechercheur en Krassimir Dokov als de verdachte. Krachtige beeldtaal door gedegen en ingetogen cameravoering. De sfeer wordt extra benadrukt door de grauwe kleuren en de ondersteunende muziek die exact past bij dit type film. Een sublieme psychologische thriller-achtige film. Juist die minimalistische benadering zonder allerlei gekunsteld effectbejag maakt de film tot een intrigerend werkstuk en doet naar meer van de regisseur verlangen.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 10 januari 2008