Irina Palm (2007)

Regie: Sam Garbarski | 103 minuten | drama | Acteurs: Marianne Faithfull, Miki Manojlovic, Kevin Bishop, Siobhan Hewlett, Dorka Gryllus, Jenny Agutter, Corey Burke, Meg Wynn Owen, Susan Hitch, Flip Webster, Tony O’Brien, Jules Werner, Ann Queensberry, June Bailey, Jonathan Coyne

Wie de plot van de internationale coproductie ‘Irina Palm’ bekijkt, zal weinig anders verwachten dan een melodrama. Het verhaal doet aanvankelijk zelfs een beetje 19e-eeuws aan. Een ziek kind dat slechts gered kan worden als de familie binnen zes weken het benodigde geld voor een operatie kan ophoesten. Om de lopende kosten te financieren heeft oma Maggie reeds haar huis verkocht en geld geleend van de voltallige buurtgemeenschap. Om haar kleinkind niet te laten sterven, neemt zij vervolgens een baan die niet echt past bij haar maatschappelijke status en achtergrond. Voor het eerst in haar leven moet ze de handen uit de mouwen steken, in een seksclub met de weinig fantasievolle naam Sexy World. Maar zal Maggie genoeg verdienen om haar kleinkind te redden?

Tegen alle verwachtingen in blijft ‘Irina Palm’ mijlenver verwijderd van het melodrama. De film is een tragikomedie, die ook nog iets zinnigs heeft te zeggen over hypocrisie, schaamte en offers. Ondanks dat de personages en locaties puur Engels zijn, doet de film eerder ‘Europees’ aan. De humor is altijd bescheiden en van dramatisering is nauwelijks sprake. Zelfs als Maggie’s geheime leven wordt ontdekt, leidt dit slechts tot een enkele emotionele uitschieter.

Ook de opbloeiende romance met de even stuurse als menselijke seksclubuitbater Mikky (leuke rol van Miki Manojlovic) blijft altijd in emotioneel rustige vaarwateren. Het maakt dat ‘Irina Palm’ gelijkmoedig en genuanceerd overkomt, ondanks het heftige onderwerp. De seks die je volop zou verwachten in een dergelijke film, speelt hier nauwelijks een rol. Aan expliciete seks wordt al helemaal niet gedaan. Het is Maggie’s taak om de mannelijke genitaliën die door een gat in een cabine worden gestoken van een stimulerende massage (met HP) te voorzien. Van die genitaliën krijgen we niets te zien, van Maggie des te meer. Gekleed in een schort van het type Ma Flodder, thermoskan en broodtrommel binnen handbereik, werkt zij haar klanten af als een boerin die haar koeien melkt.

Het contrast tussen de onaangedane Maggie en het gekreun en gesteun van haar klanten is even triest als hilarisch.  Helaas is niet alles even geslaagd aan ‘Irina Palm’. Het acteerwerk is wisselvallig en de karakters zijn niet altijd even geloofwaardig. Zo is de ontwikkeling van de mooie Luisa, van onverschillige collega naar boezemvriendin naar vijandin, op papier heel goed te begrijpen maar op celluloid werkt het niet. Toch zijn het maar kleine smetjes. Wat bijblijft is een sympathieke film over een sympathiek mens in een niet al te onsympathieke wereld. Geen feelgood, maar echt veel scheelt het niet.

Bioscooprelease: 21 juni 2001