Ironclad Part 2: Battle for Blood – Ironclad: Battle for Blood (2014)

Regie: Jonathan English | 108 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Roxanne McKee, Michelle Fairley, Danny Webb, Tom Austen, Rosie Day, Twinnie Lee Moore, Andy Beckwith, David Rintoul, Predrag Bjelac, David Caves, Tom Rhys Harries, Ana Sakic, Dragana Atlija, Zorana Becic, Marko Jocic

In 2011 verscheen het goedkoop, maar knap gemaakte ‘Ironclad’ op dvd. Regisseur Jonathan English slaagde erin om met weinig middelen een rauwe en bikkelharde middeleeuwse actiefilm in te blikken. Dat hij een sterke cast met onder meer James Purefoy, Paul Giamatti, Brian Cox en Kate Mara aan zich wist te binden, deed de film ook geen kwaad. Met name de rauwe sfeer en het compromisloze geweld ‘hakten’ er letterlijk goed in. Dat de zwiepende cameravoering tijdens de gevechten bedoeld was om het beperkte budget te maskeren, stoorde in dit geval niet. ‘Ironclad’  was een verrassend sterke genrefilm. Helaas is de opvolger een stuk minder beklijvend.

‘Ironclad: Battle for Blood’ speelt zich af in 1216. De Engelsen worden aangevallen door Keltische stammen. Een aantal kasteelbewoners wil een tweede aanval van de bloeddorstige bende afslaan, maar heeft daar te weinig mankracht voor. Ten einde raad wordt naar een stel huurlingen gezocht. Deze rouwdouwers zijn bereid hun diensten aan te bieden voor geld, maar zijn ze wel loyaal genoeg en in staat om de gewelddadige horde van zich af te slaan?

In tegenstelling tot het eerste deel moet ‘Ironclad: Battle for Blood’ het met een mindere cast stellen. Ook is er minder aandacht aan het script besteed en heeft English echt elk dubbeltje om moeten draaien om deze film te maken. Het heeft in een lusteloze actiefilm geresulteerd. De cast is erg kleurloos. De personages zijn niet aansprekend en worden niet uitgediept. Aan de hand van hun gezichtsuitdrukkingen kun je zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Grote ogen wijzen op angst (en onschuld) en samengeknepen oogleden geven aan dat het personage in kwestie erg ‘bad ass’ is. Daarnaast zorgt schuttingtaal ervoor dat je weet dat je met stoere en gevaarlijke gasten te maken hebt. Het acteerwerk is niet erg sterk dus.

Helaas maken de actiescènes ook geen indruk. De zwierige cameravoering gaat snel op de zenuwen werken. In het eerste deel was het minder storend, omdat de gevechten bikkelhard en rauw waren. Deel twee moet het met minder overtuigende choreografieën doen. Zelfs met een vaste camera zouden de actiescènes er saai uitzien.

Normaal gesproken is er juist meer geld beschikbaar voor een vervolgfilm, maar dat is nu dus niet het geval. ‘Ironclad: Battle for Blood’ is een flinke stap terug. Een schmierende Paul Giamatti en stoere Brian Cox hadden deze film goed gedaan. Helaas moet je het nu met inwisselbare helden en zouteloze schurken doen. Zonde.

DVD- en blu-ray-release: 25 juli 2014