Jabberwocky (1977)

Regie: Terry Gilliam | 105 minuten | horror, komedie, avontuur, fantasie | Acteurs: Michael Palin, Harry H. Corbett, John Le Mesurier, Warren Mitchell, Max Wall, Rodney Bewes, John Bird, Bernard Bresslaw, Antony Carrick, Peter Cellier, Deborah Fallender, Derek Francis, Terry Gilliam, Neil Innes, Terry Jones

Terry Gilliams ‘Jabberwocky’ is gebaseerd op een gedicht uit 1872 van Lewis Carroll. Het is een gedicht dat eigenlijk alleen maar bestaat uit woorden die op elkaar rijmen, waarbij de schrijver zelfs de literaire vrijheid heeft genomen om niet bestaande woorden te bedenken om de rijm in stand te houden. Het zou een Monty Python hersenspinsel kunnen zijn en het is dan ook niet vreemd dat Terry Gilliam hierin een idee zag voor een speelfilm. Na ‘Monty Python and the Holy Grail’ wilde hij een echte speelfilm met één verhaal maken en niet weer allerlei korte sketches aan elkaar monteren. Het doel was om een humoristische film af te leveren met een verhaal dat zich zou afspelen in de Middeleeuwen. Het is dan ook niet geheel toevallig dat in ‘Jabberwocky’ ook ongebruikte ideeën zijn verwerkt uit ‘Monty Python and the Holy Grail’. Van meet af aan heeft Terry Gilliam aangegeven dat ‘Jabberwocky’ geen typische Monty Python film zou worden.

Desondanks ga je als kijker ongewild toch een vergelijk maken. Niet alleen omdat Michael Palin de hoofdrol speelt, maar ook omdat de film een typische Monty Python uitstraling heeft. En door het maken van deze vergelijking zal de film juist tegenvallen. De film moet als een op zichzelf staand project worden beschouwd. Vanzelfsprekend is de invloed van Monty Python wel zichtbaar in een groot aantal grappen, de creatie van de meeste bizarre personages, maar desondanks heeft de film toch een eigen gezicht.

Het verhaal is niet goed uitgewerkt. Het is een aaneenschakeling van teveel grappen, waarbij in een groot aantal gevallen de platvloersheid van een discutabel niveau is. Als voorbeeld hiervan zijn het poepen en plassen op personages te noemen. Tussen de grappen door is wel duidelijk dat Terry Gilliam oog heeft voor cinematografie en detail en met minimale middelen een scène weet te schieten. Gesteund door degelijk acteerwerk van de cast is ‘Jabberwocky’ uiteindelijk een film die net een voldoende scoort en ons een voorproefje geeft van wat Terry Gilliam in zijn mars heeft.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 27 oktober 1977