Jack Ryan: Shadow Recruit (2014)

Regie: Kenneth Branagh | 105 minuten | actie, thriller | Acteurs: Chris Pine, Keira Knightley, Kevin Costner, Kenneth Branagh, Lenn Kudrjawizki, Alec Utgoff, Peter Andersson, Elena Velikanova, Nonso Anozie, Seth Ayott, Colm Feore, Gemma Chain, Aleksandar Aleksiev, Andrew Byron, Derek Lea

Het meest bekende personage van wijlen Tom Clancy is wederom te zien op het witte doek. Door de jaren heen is de rol van Jack Ryan door meerdere acteurs vertolkt. Van Alec Baldwin in ‘The Hunt for Red October’ tot Harrison Ford in ‘Patriot Games’ en, meest recentelijk, Ben Affleck in ‘The Sum of All Fears’.

Ruim tien jaar na deze laatste verfilming is het in ‘Jack Ryan: Shadow Recruit’” aan Chris Pine om de rol van CIA-analist Jack Ryan te spelen. Met zijn rol als Captain Kirk in de vernieuwde ‘Star Trek’ films heeft hij al eerder bewezen een welbekend personage nieuw leven in te kunnen blazen. Naast Chris Pine zijn ook Kevin Costner, Keira Knightley en Kenneth Branagh van de partij. Branagh is ook verantwoordelijk voor de regie, die na ‘Thor’ de smaak voor het regisseren van blockbusters te pakken lijkt te hebben.

Jack Ryan (Chris Pine) besluit na het zien van de beelden van 9/11 zich op te geven voor militaire dienst in plaats van zijn doctoraat af te maken aan de London School of Economics. Tijdens zijn diensttijd raakt Jack gewond en wordt hij tijdens zijn periode van herstel gerekruteerd door CIA-agent Thomas Harper (Kevin Costner). In het rehabilitatiecentrum leert hij tevens zijn toekomstige verloofde Cathy (Keira Knightley) kennen.

Een aantal jaar later zien we Jack werken op Wall Street als mol voor de CIA. Een aantal verdachte transacties doen hem op het spoor komen van de Rus Victor Cheverin (Kenneth Branagh). Jack besluit hierop naar Moskou af te reizen voor onderzoek, maar het is de vraag of de Russische miljardair hier op zit te wachten.

In tegenstelling tot zijn bekendere collega’s James Bond en Ethan Hunt (‘Mission: Imposssible’) is Jack Ryan geen echte actieheld. Eerder een intellectueel die tegen wil en dank de rol van held op zich neemt. In ‘Jack Ryan: Shadow Recruit’ is dit minder het geval, het is goed te zien dat we met een reboot van de franchise te maken hebben. Intellect is sporadisch nodig, fysieke actie is vaker vereist. Dit wordt dan weer wat ongelukkig gecompenseerd door te gecompliceerde eureka momenten.

Dit is ook gelijk waar je merkt dat dit de eerste film over Jack Ryan is dat geen directe bewerking van een Tom Clancy-boek is; het personage is wat oppervlakkiger dan we gewend zijn. Het verhaal mist intriges maar loopt daarentegen wel vloeiend en verveelt niet snel. Het mist hier en daar wat spanning, vaak omdat de gevolgen van een eventuele aanslag weinig tastbaar zijn.

De keuze voor Chris Pine in de hoofdrol is gezien de nieuwe richting wel geslaagd. Hij verveelt niet en maakt een frisse indruk. Het twijfelachtige Amerikaanse accent van Keira Knightley doet af aan haar verder degelijke optreden. Over accenten gesproken, het Russische accent van Kenneth Branagh lijkt soms rechtstreeks uit een wodkafles te komen; erg over the top. Maar zijn scherpe invulling van de schurk van het verhaal doet je dit snel vergeten. Kevin Costner, die nota bene zelf nog bijna de rol van Jack Ryan speelde in ‘The Hunt for Red October’, heeft waarschijnlijk de leukste rol als CIA-agent Harper; droogkomisch en vaak fungerend als het perspectief van de kijker. Overige personages worden nooit echt benoemd, zoals het naamloze team dat Jack ondersteunt in Moskou.

Niet geweldig maar verre van slecht, dit is eigenlijk het vagevuur waarin ‘Jack Ryan: Shadow Recruit’ zich bevindt. Waar het personage van Jack Ryan voorheen zich makkelijk liet kenmerken door zijn intellect wil het hier soms teveel lijken op hedendaagse broertjes (zeker fans van de serie “24”, met die andere Jack in de hoofdrol zullen een déjà vu ervaren). Maar deze reboot is een meer dan stabiel fundament voor eventuele vervolgen. Als Jack Ryan dan wat dichter bij zichzelf blijft dan hebben we er weer een waardige spionnenreeks bijgekregen.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 16 januari 2014
DVD- en blu-ray-release: 21 mei 2014