Jack the Giant Slayer (2013)

Regie: Bryan Singer | 114 minuten | avontuur, drama, fantasie | Acteurs: Nicholas Hoult, Ewan McGregor, Eleanor Tomlinson, Stanley Tucci, Ian McShane, Bill Nighy, Eddie Marsan, Ewen Bremner, Christopher Fairbank, Simon Lowe, Mingus Johnston, Ralph Brown, Warwick Davis

‘Jack the Giant Slayer’ vertelt het verhaal van boerenzoon Jack, die op schimmige wijze aan een stel magische bonen komt. Wanneer één van die bonen onder zijn huis belandt ontstaat er een gigantische bonenstaak die tot ver in de hemel reikt. Helaas zit de mooie prinses Isabelle in het huis van Jack dat meegesleurd is door de bonenstaak. Jack klimt met de ridders van de koning en de corrupte aanstaande man van de prinses naar boven. Daar treffen ze een andere wereld aan die bevolkt is met reuzen.

‘Jack the Giant Slayer’ is gebaseerd op het beroemde sprookje van Sjaak en de bonenstaak. In deze filmversie gaat Jack (Sjaak) echter geen goud halen bij de reuzen, maar probeert hij het leven te redden van het meisje op wie hij verliefd is. Een romantisch element toevoegen is helemaal niet verkeerd voor een film, ware het niet dat het personage van Isabelle weinig toevoegt. De film draait uiteindelijk om de stoere mannen die allemaal hun eigen redenen hebben de prinses te redden.

Het verhaal begint sterk door de legende van de reuzen en de magische bonen op wervelende wijze te vertellen aan de jonge versies van Jack en Isabelle. Vanaf dat moment staat de film in de hoogste versnelling en is er nooit een moment van rust. Binnen een kwartier zijn Jack en de ridders van koning Brahmwell al op zoek naar de prinses en tot aan het eind is er constant spektakel. ‘Jack the Giant Slayer’ vliegt voorbij en je moet bij de aftiteling zeker even bijkomen van al het digitale 3D geweld. Dat de film veel vaart heeft betekent niet dat de film origineel is in zijn opzet. Het script is erg standaard en dat valt eigenlijk wel een beetje tegen als je kijkt naar de makers. Regisseur Bryan Singer is een gevestigde naam in Hollywood en voor het script werkte hij onder meer samen met Christopher McQuarrie, die het briljante script van Singers ‘The Usual Suspects’ schreef.

De cast is redelijk. Hoofdrolspelers Nicholas Hoult en Eleanor Tomlinson doen het prima maar verbleken tijdens de scènes met de andere castleden. Veteranen Stanley Tucci en Ewan McGregor hebben zichtbaar veel lol met hun rollen en geven de film nog wat humor mee. De humor is in de gehele film aan de magere kant, maar in de slotscène wordt dat nog een beetje goedmaakt door een vette knipoog te geven aan het Britse Koningshuis. Een grote rol is weggelegd voor de reuzen, die er goed uitzien, maar wel aan alle clichés voldoen. Denk hierbij aan agressieve logge wezens die het niet zo nauw nemen met hun hygiëne.

Het was de bedoeling dat ‘Jack the Giant Slayer’ al in de zomer van 2012 uit zou komen maar de studio vond dat de film op een later moment meer geld in het laatje zou brengen. De concurrentie met films als ‘The Dark Knight Rises’ en ‘The Avengers’ zou te groot zijn. Ook was de beoogde doelgroep van de film in eerste instantie ouder dan dat het daadwerkelijk geworden is. Je krijgt dan ook het gevoel dat er bij de scènes met de reuzen in de film geknipt is zodat ook jongere kijkers naar de film kunnen.

‘Jack the Giant Slayer’ is een avonturenfilm die ondanks de digitale effecten weinig nieuws toevoegt aan het genre. Het zichtbare plezier van Ewan McGregor en Stanley Tucci geeft de film nog wat flair. Bryan Singer stelt voor zijn doen teleur en creëert een film die je na het zien al snel weer vergeten bent.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 21 maart 2013
VOD-release: 31 juli 2013