Jackass 3.5 (2011)

Regie: Jeff Tremaine | 83 minuten | documentaire | Met: Johnny Knoxville, Chris Pontius, Steve-O, Bam Margera, Jason ‘Wee Man’ Acuña, Preston Lacy, Dave England, Ryan Dunn, Ehren McGhehey

Het is een traditie: na elke bioscooprelease komen de mannen (of zijn het pubers die gevangen zitten in het lichaam van een volwassene?) van Jackass met een vervolg dat direct op dvd wordt uitgebracht. Na ‘Jackass 3D’ komt ‘Jackass 3.5’. Een verzameling smakeloze stunts die de bioscoopversie niet gehaald heeft. De moeite waard of waardeloos?

Eigenlijk zijn recensies van ‘films’ als ‘Jackass’ compleet overbodig. Fans en tegenstanders weten precies wat ze kunnen verwachten. Hetzelfde geldt voor franchises als ‘Saw’ en ‘Scary Movie’. Critici walgen ervan, maar de doelgroep geniet er van. Het mag dan wel plat en simpel zijn: veel mensen vinden dat leuk. Dat is ook zo bij ‘Jackass’. Kun je lachen om mannen die elkaar in het gezicht trappen, paardensperma drinken en lompe grappen met tasers uithalen? Zo ja: gaat dat zien, zo niet: blijf uit de buurt. Zo simpel is het.

De dvd probeert een vleugje diepgang (of is het achtergrondinformatie?) te verschaffen in de stunts door korte interviews met de castleden te houden. Zo praat regisseur Jeff Tremaine over de paranoïde sfeer op de set (je kunt niet eens veilig dutten, want anders slaat een collega je met een vis om de oren), vertellen een aantal Jackasses over de grap die ze met Johnny Knoxville uit gaan halen (Knoxville schijnt de grootste klier te zijn) en legt Chris Pontius uit waarom hij zo graag naakt in beeld is.

De interviews hebben weinig nut en duren ook erg kort. De stunts zijn aardig, maar overduidelijk ‘kliekjes’ die de film niet gehaald hebben. Hoewel veel grappen een variant op eerder bedachte stunts zijn, blijft het tof om Knoxville & co aan het werk te zien. De mannen zijn echte vrienden en hebben zelf nog het meeste lol om wat ze doen. Het is leedvermaak, maar wel met een goed hart. De aanstekelijke lach van Pontius maakt zelfs de sufste grap leuk. Voor de liefhebber van puberale humor tenminste. Heb je een verfijnd gevoel voor humor, dan moet je deze dvd maar links laten liggen.