Jacky (2000)

Regie: Fow Pyng Hu, Brat Ljatifi | 76 minuten | drama | Acteurs: Fow Pyng Hu, Eveline Wu, Gary Guo, Xuan Wei Zhou, Jiah Bao Toh, Ka Way Chui, Chee Ngai Ng, Ad van Kempen

De makers van de film ‘Jacky’ hebben zichzelf een moeilijke taak toebedeeld. Doel van de film is om de kijker het leven van kinderen van Chinese immigranten in Nederland te laten zien en te laten voelen. Dit wordt op een hele fraaie manier gedaan, door middel van specifiek ingezet camerawerk, de bewuste keuzes voor het laten zien van de omgeving, en de focus op de gebeurtenis, in plaats van op het doorgaande verhaal. Deze manier van filmen werkt zeer effectief, het wordt inderdaad voor de kijker voelbaar. Maar deze manier brengt ook een groot gevaar met zich mee, de spanning kan namelijk wegvloeien. Het is dus moeilijk om deze zaken op een correcte manier te integreren en samen te laten gaan.

Deels is men geslaagd in het volbrengen van de moeilijke klus. De karakters krijgen veel diepgang en de worsteling, het vasthouden aan tradities en de manier van in het leven staan van deze groep mensen spat van het beeld af. En hier brengen de trage beelden, de uitgerekte close-ups geen negatieve verandering in. Echter, naarmate de film vordert, verslapt wel regelmatig de aandacht. Wanneer deze film meer als een documentaire zou zijn neergezet, weet de kijker vooraf dat er met een andere blik gekeken moet worden, dan zou ‘Jacky’ veel beter uit de verf zijn gekomen.

Hoewel hoofdrolspeler Jacky droomt van een mooier leven, neemt hij daartoe geen enkel initiatief. Hij lijkt zich aan te passen aan zijn omgeving, maar eigenlijk doet hij dat niet. Juist door op de achtergrond te blijven, kan hij zich onttrekken aan de samenleving en lijkt aanpassing ook minder noodzakelijk. Bovendien zijn de verwachtingen van het leven niet bijster hoog. Dit geldt ook voor Chi-Chi. Ze wordt geïntroduceerd middels een videoband en het lijkt haar niet te deren. Het enige dat ze wil is een zorgeloos leven. Liefde is daarbij helemaal niet nodig en ook geen wens. Zo ontstaat de relatie tussen Jacky en Chi-Chi. Er is nauwelijks conversatie, gezelligheid of interactie. Ze leven het leven en niets meer dan dat. Jacky zijn moeder doet het op een andere manier en zij tracht strict vast te houden aan de Chinese tradities. Dit doet ze wel dermate overtuigend dat ze daardoor een hele sterke persoonlijkheid lijkt te zijn. Maar of dit de waarheid is, valt nog te bezien.

Hoewel er wel degelijk verhaallijnen zijn, gaat het in deze film met name om de persoonlijkheid van de spelers en van de ontwikkeling van de karakters. Hoe zij omgaan met de dingen uit het dagelijks leven, dat is wat wordt getoond. En dit kan zijn het halen van een kroket uit de automatiek, het wekelijkse zwemuurtje, het kopen van sportschoenen en een busritje.

De film is mooi in zijn eenvoud. Er wordt niet getracht om een oorzaak uit te diepen of een complete schets te geven van problemen bij immigratie. Het is een illustratie van een gezin uit China dat na de wereldoorlog is geëmigreerd, zoals zoveel Chinese gezinnen zijn, en hoe het leven vervolgens verloopt. Deze realistische blik verdient lof. Jammer alleen dat de film zo traag is.

Sharon Vonk

Bioscooprelease: 11 mei 2000