Jarhead 2: Field of Fire (2014)

Regie: Don Michael Paul | 98 minuten | actie | Acteurs: Josh Kelly, Stephen Lang, Esai Morales, Cole Hauser, Bokeem Woodbine, Jesse Garcia, Ronny Jhutti, Cassie Layton, Chad Mountain, Ralitsa Paskaleva, Danielle Savre, Mike Straub, Jason Wong, Daniel Coetzer, Amr El-Bayoumi, Alexander Krustev

‘Jarhead 2: Field of Fire’ leent de naam van Sam Mendes’ oorlogsdrama uit 2005, waarin Jake Gyllenhaal de rol speelt van Anthony Swofford, op wiens boek de film gebaseerd is. Afgezien van de naam heeft ‘Jarhead 2: Field of Fire’ bijna niets met de prijswinnende voorganger te maken, alleen het feit dat het om een groepje Amerikaanse soldaten gaat die in het Midden Oosten werken. ‘Jarhead’ ging echter over de Golfoorlog, ‘Jarhead 2’ speelt zich zeker zo’n twintig jaar in Afghanistan af.

Merrimette (Josh Kelly), wiens voice over de film inleidt, krijgt na een fataal ongeluk van zijn baas de vrijgekomen post van corporaal aangeboden. Hoewel hij en zijn acht maanden zwangere vrouw eigenlijk besloten hadden dat hij niet langer voor het leger zou dienen, accepteert hij de baan toch. Hij wordt meteen voor de leeuwen gegooid als hij de volgende dag zijn team op een missie moet leiden om een andere militaire post te voorzien van nieuwe voorraden. Zijn team – dat uit een zwarte man, een Aziaat, een Latino en een lesbiënne bestaat – wordt vlak voor vertrek aangevuld met een Afghaanse militair, dus vrijwel elke bevolkingsgroep lijkt vertegenwoordigd. Dat voelt zo vooropgezet, dat het erg afleidt van het verhaal. Gelukkig is het verhaaltje zo mager, dat het ook weer geen belemmering vormt voor het volgen er van.

Nadat Khalid, de Afghaanse soldaat, bij het ontdekken van een potentiële zelfgemaakt explosief, heeft laten zien uit welk hout hij is gesneden, ontmoeten ze onderweg Navy SEAL Fox (Cole Hauser), die al zijn teamleden heeft verloren, maar nog wel iemand bij zich heeft die van grote waarde is en wiens veiligheid koste wat het kost gewaarborgd dient te blijven. Deze gesluierde Anoosh blijft lange tijd een mysterie, maar als Khalid, die haar meteen herkent, haar vertelt dat het geen kwaad kan zijn collega’s van haar identiteit op de hoogte te stellen, krijgt ook de kijker haar achtergrondverhaal.

‘Jarhead 2: Field of Fire’ is een aardige B-actiefilm. De acteerprestaties zijn op zijn minst gemiddeld. Er wordt wel een poging gedaan om de karakters wat diepgang mee te geven, maar wanneer de een na de ander omkomt, zul je er geen traan om laten. Dat is geen ramp in een actiefilm, maar het dunne scenario zorgt er echter voor dat de film regelmatig inzakt en het kost de kijker dan echt moeite om niet afgeleid te raken of in slaap te vallen. Gelukkig klinken er dan wel weer genoeg schoten om je weer wakker te schudden.

‘Jarhead 2: Field of Fire’ verschijnt woensdag 10 september 2014 op DVD en blu-ray.