Jason Bourne (2016)

Regie: Paul Greengrass | 123 minuten | actie, thriller | Acteurs: Matt Damon, Tommy Lee Jones, Alicia Vikander, Vincent Cassel, Julia Stiles, Riz Ahmed, Ato Essandoh, Scott Shepherd, Bill Camp, Vinzenz Kiefer, Stephen Kunken, Ben Stylianou, Kaya Yuzuki, Matthew O’Neill, Lizzie Phillips

Eigenlijk had niemand meer verwacht dat we Jason Bourne nog terug zouden zien op het witte doek. ‘The Bourne Ultimatum’ voelde als een geslaagd eind voor de reeks en er was poging gemaakt tot een andere opzet met de mindere spin-off ‘The Bourne Legacy’.

Dat we Matt Damon nu weer in zijn iconische rol mogen aanschouwen is eigenlijk grotendeels te danken aan Edward Snowden en Wikileaks. Volgens regisseur Paul Greengrass is het wereldtoneel hierdoor zodanig veranderd dat er genoeg te beleven valt voor Jason Bourne in deze nieuwe wereld van cyberspionage.

Het is bijna tien jaar na de gebeurtenissen van ‘The Bourne Ultimatum’. Jason Bourne (Matt Damon) komt rond als anonieme straatvechter in Griekenland. Dit bestaan wordt onderbroken door de plotselinge verschijning van oude bekende Nicky (Julia Stiles). De CIA staat op het punt om een omvangrijk surveillance programma te lanceren en Nicky heeft Jasons hulp nodig om deze plannen te openbaren aan de wereld. Jason voelt er weinig voor om zich weer te mengen in CIA-zaken. Het is pas wanneer Nicky hem confronteert met nieuwe onthullingen omtrent zijn vader dat Jason overstag gaat en wederom op zoek gaat naar antwoorden.

Het duurt niet lang voordat je eraan wordt herinnert wat een van de hoogtepunten is van een Bourne-film; de weergaloze achtervolgingen. Met een massaprotest in Athene als toneel weet onze held al slingerend op een motor tussen de protesteerders en ME in op inventieve wijze zijn achtervolgers te slim af te zijn. Dit is de Jason Bourne waar we zo van houden. Tegelijkertijd zorgt dit ook meteen voor een van de eerste déjà vu momenten die de film rijk is, hebben we niet al eerder gezien hoe deze achtervolging eindigt? Ook de welbekende hoge pief bij de CIA (ondanks een vlekkeloze vertolking van Tommy Lee Jones) voelt bijzonder vertrouwd aan. Het zijn deze elementen die ervoor zorgen dat dit eerder aanvoelt als een greatest hits album dan een nieuwe hit.

De personages mogen weinig vernieuwend aanvoelen, maar desondanks is er niets aan te merken op de invulling. Naast Tommy Lee Jones weten nieuwkomers Alicia Vikander en Vincent Cassel zich prima staande te houden in het Bourne universum. Ook Damon is vanouds goed als Bourne. De internationale karakter van de filmreeks wordt ook mooi in stand gehouden met het wisselen tussen steden als Athene, Rome, Londen, Reykjavik, Berlijn en Las Vegas.

Dus aan de actie en cast ligt het niet, maar waarom voelt het dan toch alsof ‘Jason Bourne’ een tikkeltje minder is dan voorgaande delen? Dit ligt voornamelijk aan de drijfveer van het verhaal. De geheimzinnige oorsprong van Jason Bourne werd in voorgaande delen al ontrafeld en inmiddels is hij ook van zijn geheugenverlies af, dus wat is zijn nieuwe bestaansrecht? Het geforceerde verhaal omtrent de vader van Bourne en de centrale verhaallijn die doet denken aan het gerommel tussen Apple en de federale overheid in Amerika raken nooit echt verwoven. Het ontbreekt hem dus aan een krachtige nieuwe beweegreden.

Het is wanneer ‘Jason Bourne’ in volle actiemodus is dat deze tekortkoming al snel naar de achtergrond verdwijnt. Het is bijna onmogelijk om niet te worden meegenomen in de adrenalinerit van pan- en stoelpoot-gevechten en eenmaal middenin de epische slotachtervolging door Las Vegas is het vaak snakken naar adem.

Fans van de Bourne trilogie worden zeker niet teleurgesteld; regisseur Greengrass zorgt wederom voor actie van de bovenste plank en Damon, vergezeld door een uitstekende cast, is weer in topvorm als Bourne. Waar deze sterke punten in voorgaande delen hand in hand gingen met een vlijmscherp script is dit hier een minder puntje. Al haalt ‘Jason Bourne’ dus niet het hoge niveau van voorgaande delen, het plezier in het weerzien van deze oude bekende is er niet minder om.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 28 juli 2016
DVD, blu-ray en UHD-release: 30 november 2016