Je vriendin koopt een vis op de markt (2015)

Regie: Emma Westenberg | 10 minuten | drama, korte film | Acteurs: Tibor Lukacs, Nyncke Beekhuyzen, Steef Cuijpers, Ruud Drupsteen

Als er een prijs voor meest intrigerende filmtitel zou bestaan, zou ‘Je vriendin koopt een vis op de markt’ die in ieder geval winnen. In deze korte film uit de al weer vijftien jaar bestaande NTR-reeks Kort! gaat het over geweld in een relatie. En dit keer is het niet de vrouw in de slachtofferrol, maar de man. Sarah Arnolds schreef het scenario en baseerde dat op haar eigen korte verhaal dat in het literaire tijdschrift De Gids werd gepubliceerd. Emma Westenberg, cum laude afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie in 2014, regisseert.

Keukenverkoper Jan woont samen met zijn vriendin. Het lijkt een gelukkig bestaan: twee aantrekkelijke jonge mensen in een ruim, strak ingerichte woning. Maar er is meer aan de hand. Af en toe, als Jan het niet aan ziet komen, haalt zijn vriendin fors naar hem uit. Als hij zich scheert. Als hij aan de telefoon is met zijn vader, die computerproblemen heeft. Als hij vraagt of ze nog iets na wil. Ze gebruikt hiervoor niet haar handen, maar voorwerpen die, naar het lijkt, toevallig voorhanden zijn. Een afstandsbediening. Het snoer van de stofzuiger. Een handdoek. ’Je vriendin koopt een vis op de markt’ gaat niet in op het waarom van deze mishandelingen, maar laat zien wat het met het slachtoffer doet, hoe hij voor zichzelf de acties van zijn vriendin probeert goed te praten, en  – tegen beter weten in – blijft hopen op verbetering.

‘Je vriendin koopt een vis op de markt’ is een verontrustende film die overtuigend toont hoe een relatie kan ontsporen. Jans gedachten blijven – logisch natuurlijk – op bijna ongezonde wijze maar doormalen, maar desondanks voelt hij haarscherp aan waar het naartoe gaat en daarop anticipeert hij. Ondanks de bizarre situatie waarin Jan zich bevindt is de scène waarin een potentiële klant van Jan toch geen klant wordt misschien wel de meest absurde. Het past goed in de sfeer van de film. Een pluim voor de uitstekende montage en muziek. Het acteerwerk is meer dan geloofwaardig. Fascinerende korte film!