Jennis (2015)

Regie: Aisha Roberson | 25 minuten | documentaire

Net als elke andere jongen van 22 is Jennis geïnteresseerd in mooie meisjes, maar hij is ook erg geïnteresseerd in ventilatoren. Jennis is misschien ook niet helemaal als elke andere jongen. Hij heeft namelijk het syndroom van Williams-Beuren, waardoor hij een mentale achterstand heeft en juist wel erg sociaal is. Zijn zus Aisha Roberson besloot een documentaire over hem te maken en dat resulteerde in een intiem portret.

In een fly-on-the wall opzet zien we van dichtbij het leven van Jennis, die langsgaat bij een meisje, een brief op de post doet, een hartje tekent, naar een meubelwinkel gaat en zich voorbereidt op zijn verhuizing. Dit geeft een beeld van hoe hij de wereld ziet, maar minder van zijn interne belevingswereld. De film heeft een mysterieus aura, maar veel blijft een beetje in het niets hangen daardoor. Het zijn losse momenten die wel iets van zijn karakter prijsgeven, maar vooral de behoefte wekken naar meer informatie.

Roberson heeft ervoor gekozen zichzelf onzichtbaar te laten zijn in de film, en dat is misschien een gemiste kans. Haar relatie met haar broer had een persoonlijke noot kunnen toevoegen, zodat we meer van Jennis zien en begrijpen. Het verhaal wat ze probeert te vertellen, van zijn zoektocht naar de liefde, komt net niet genoeg naar voren. Het blijft meer steken in het observerende, met scherpere keuzes had er meer houvast geweest voor de kijker. Want er zitten zeker zeer pakkende momenten in, zoals wanneer hij rode lippenstift koopt voor zijn vriendin, zodat ze de mooiste kan zijn.

De beelden zijn mooi, de muziek is prima, de sfeer van de film is sereen en Jennis is een wonder om naar te kijken, maar toch is de film het net niet. Dat is ook niet zo gek eigenlijk, aangezien deze film is gemaakt in het kader van Teledoc Campus: bedoeld voor jonge regisseurs en producenten met als doel hun talent te ontwikkelen. Zo is het een goede belofte voor de toekomst en laten we hopen op een deel 2, die dieper gaat.

Mirte Brethouwer