Jeune & jolie (2013)

Regie: François Ozon | 95 minuten | drama | Acteurs: Marine Vacth, Géraldine Pailhas, Fantin Ravat, Frédéric Pierrot, Charlotte Rampling, Johan Leysen, Nathalie Richard, Laurent Delbecque, Lucas Prisor, Djedje Apali, Jeanne Ruff, Serge Hefez, Carole Franck, Olivier Desautel, Akela Sari, Stefano Casetti, Patrick Bonnel, Rachel Khan, Gurvan Cloatre, Iliana Zabeth, Charlotte-Victoire Legrain

Terwijl andere tieners zich focussen op school, vriendjes en uitgaan, houdt de zeventienjarige Isabelle zich in ‘Jeune & jolie’ van François Ozon met geheel andere zaken bezig. Ze noemt zich Leá, doet zich voor als twintigjarige en gaat voor geld met oudere mannen naar bed. ‘Jeune & jolie’ is opgedeeld in vier seizoenen, waarin we Isabelle volgen. Het begint onschuldig; in de zomer wordt zij door haar Duitse vakantieliefde ontmaagd. Hoewel ze het niet veel voor vond stellen, is ze zich wel uiterst bewust geworden van haar aantrekkingskracht op het mannelijke geslacht.

Het thema prostitutie wordt in ‘Jeune & jolie’ op originele wijze geïllustreerd. Isabelle komt uit een goed milieu, lijkt geen rebellerende tiener en kan het goed vinden met haar moeder en stiefvader. Ze heeft geen slechte jeugd gehad en voor het geld hoeft ze het niet te doen. Niemand dwingt haar zich te prostitueren, ze initieert het zelf. Ze ziet het als een spelletje, een spelletje waarbij ze haar seksualiteit inzet.

‘Jeune & jolie’ vertelt in een oogwenk hoe Isabelle op het idee is gebracht dit te doen, maar haar werkelijke beweegredenen om haar lichaam te verkopen komen nooit echt naar voren. Ozon brengt ‘Jeune & jolie’ subtiel en zonder moreel oordeel. ‘Jeune & jolie’ gaat over adolescentie en het ontdekken van je seksuele zelf. Als kijker krijg je te zien wat Isabelles werk met haar doet, hoe zij zich ontwikkelt van haar eerste klant tot alle mannen die volgen. En wat het met een moeder doet, als zij erachter komt wat haar kind heeft uitgespookt.

Model en beginnend actrice Marine Vacth is met haar natuurlijke schoonheid en jonge uiterlijk uitstekend gecast voor de rol van Isabelle. En eigenlijk is de gehele cast dat. Stuk voor stuk komen ze geloofwaardig over en leveren ze een sterk staaltje acteerwerk. De muziek in ‘Jeune & jolie’ is meeslepend, doch subtiel op de achtergrond aanwezig.

Hoewel het wat clichés bevat – de vriendelijke vaste klant versus de eikel die haar als oud vuil behandelt – zijn er genoeg verrassende elementen die ervoor zorgen dat ‘Jeune & jolie’ intrigeert. Het verboden leven van Isabelle fascineert doordat zij er zo bewust voor kiest. En of er daadwerkelijk een einde aan dit dubbelleven komt? Daar kan de afloop van ‘Jeune & jolie’ geen uitsluitsel over geven.

Jolanda Lutz

Bioscooprelease: 19 september 2013
DVD-release: 20 januari 2014 op DVD