Jimi: All Is by My Side (2013)

Regie: John Ridley | 118 minuten | biografie, drama, muziek | Acteurs: André Benjamin, Ashley Charles, Imogen Poots, Hayley Atwell, Burn Gorman, Ruth Gorman, Amy De Bhrún, Clare-Hope Ashitey, Aoibhinn McGinnity, Robbie Jarvis, Andrew Buckley, Demetrice Nguyen, Laurence Kinlan, Tara Lee, Jade Yourell, Tristan McConnell, Lauterio Zamparelli, Tom Dunlea, Joe Doyle, Una C., Sean Duggan, Joe McKinney, Danny McColgan, Ger Duffy

Films over musici blijft een moeizame combinatie – deze regel wordt bevestigd door ‘Jimi: All Is by My Side’. De door John Ridley geregisseerde film, over gitaarlegende Jimi Hendrix, heeft geen moment dezelfde bevlogenheid als de meester in zijn tijd met een Gibson of Fender had. Dit maakt van ‘Jimi: All Is by My Side’ een veel te vlakke film over een fenomenale muzikant.

Als Jimi Hendrix (André Benjamin) in een nachtclub in de New Yorkse wijk Harlem speelt, houdt zijn spel nog niet echt over. Toch ziet Linda Keith (Imogen Poots) – nota bene de toenmalig vriendin van Rolling Stones gitarist Keith Richards – potentie in de nog jonge muzikant. Ze besluit hem naar Londen te halen waar de eerste stappen worden gezet in de richting van The Jimi Hendrix Experience, de band die later de wereld op zijn kop zou zetten.

Het grootste probleem van ‘Jimi: All Is by My Side’ is dat de makers niet de beschikking hadden over de rechten van de muziek uit de glorietijd van Hendrix. Hierdoor is ervoor gekozen om maar één jaar uit het leven van Hendrix af te beelden, het jaar vlak voor zijn doorbraak als muzikant. Dit jaar is simpelweg niet bijster interessant. Dit maakt de film vanzelfsprekend ook niet bijster interessant.

André Benjamin (ook wel bekend als André 3000, de helft van hip-hop duo Outkast) is wel bijna perfect gecast. Naast de uiterlijke overeenkomsten klopt ook de vibe die hij uitstraalt. Hij is cool, groovy en vooral heel erg Jimi. Bovendien is te merken dat Benjamin, gedurende zijn leven, vrij veel tijd op het podium heeft doorgebracht. Daartegenover staat dat Benjamin ongeveer de enige is, in de gehele film, die een overtuigende performance neerzet. Met hierbij als dieptepunt de vertolkingen van vooraanstaande figuren uit de Britse muziek-scene tijdens de jaren 60 (The Beatles, The Rolling Stones, Eric Clapton enzovoorts).

‘Jimi: All Is by My Side’ is gewoon niet echt spannend. Sommige scènes zijn het waard om naar te kijken, maar dat komt dan vooral omdat Benjamin een fijne uitstraling heeft. Verder blijft de vonk achterwege.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 23 april 2015
VOD-release: 28 augustus 2015