Jimmy’s Hall (2014)

Regie: Ken Loach | 106 minuten | drama, geschiedenis | Acteurs: Barry Ward, Simone Kibry, Andrew Scott, Jim Norton, Brain F. O’Byrne, Sorcha Fox, Aisling Francoisi, Karl Geary, Seamus Hughes, Denise Gough, Aileen Henry, Martin Lucey, Chris MacManus, Francis Magee, Conor McDermottroe, Mikel Murfi, Shane O’Brien, Rebecca O’Mara, Seán T. Ó Meallaigh

1932. Jimmy Gralton keert in ‘Jimmy’s Hall’ na tien jaar terug uit New York naar zijn ouderlijk huis in Leitrim, een klein plaatsje in het noorden van Ierland. Groene weiden, vervoer met paard en wagen en het weerzien met oude dorpsbewoners is hartverwarmend. Oonagh, zijn toenmalige vriendin is hem niet vergeten. De keuze om tien jaar geleden Ierland te verlaten was immers niet vrijwillig. De katholieke kerk was niet gecharmeerd van het buurthuis dat Jimmy met hulp van enkele vrienden had gebouwd. Want na de burgeroorlog tussen Engeland en Ierland werd het maken van onschuldig plezier niet geduld. Als Jimmy langs het oude buurthuis loopt, is het vervallen. Terugdenkend aan vervlogen tijden waarin het buurthuis een klankkast was van dans, debat, muziek, zang- en bokslessen, besluit hij het nieuw leven in te blazen. Dit strijkt de priester tegen de haren in en hij neemt zijn maatregelen. Hoe ver de aartsvader en zijn gevolg gaan, had niemand kunnen denken.

In het kader van het waargebeurde verhaal van James Gralton (1886-1945) die als enige Ier ooit zonder proces gedeporteerd is, schetst deze film een heel aardig beeld van de dorpslegende. De aanstekende traditionele jigs en reels voeren je mee in de cultuur van de jaren 30 in het opkrabbelende Ierland. Muziek en dans zijn het enige vertier destijds en in Jimmy’s Hall kon je je hart ophalen. Omdat Jimmy tien jaar in Amerika heeft gewoond, neemt hij ook nieuwe gewoonten mee terug, waaronder jazz en een grammofoon. De dorpsbewoners leren de nieuwe losse swingende danspasjes en avonden vullen met gelach, foxtrots en dromen over onafhankelijkheid van de kerk en vrijheid van meningsuiting.

Ken Loach (‘The Wind That Shakes The Barley’) maakt met ‘Jimmy’s Hall’ geen film voor het grote Hollywoodpubliek. De Engelse regisseur mikt op cultuur boven naamsbekendheid. Maar met de nominatie voor een Gouden Palm op het filmfestival van Cannes, gooit hij hoge ogen. Dat dit zijn laatste filmproductie is, zullen veel liefhebbers betreuren. Het verhaal komt vrij langzaam op gang, maar de prachtige natuur die Ierland rijk is verveelt geen moment. Samen met het gemoedelijke Ierse accent is het acteerwerk van de hoofdrolspelers goed verzorgd en hartverwarmend. Kijkend naar dit epos is het van tijd tot tijd moeilijk om je voeten stil te houden.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 14 augustus 2014
DVD-release: 8 december 2014