Johan Primero (2010)

Regie: Johan Kramer | 78 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: José Luis Adserías, Roger Príncep, Josep Maria Domènech, Cecile Heuer, Aurora Cayero, Susanna Garachana, Pau Miró

‘Johan Primero’ is een lekkere feel good, beetje road movie-achtige film over het leven van Johan Puig (José Luis Adserias), die ervan overtuigd is met zijn activiteiten de geheime kracht achter het succes van voetbalclub FC Barcelona te zijn. Met voetbal als onderwerp doet het veronderstellen dat dit een voetbalfilm gaat worden, voetbal als spel op zich komt in de film echter niet voor. ‘Johan Primero’ is gewoon een prima speelfilm waarbij de ontmoetingen met een aantal mensen in de wijk waar hij woont, maar ook het liefdesleven van Johan Puig een hoofdrol speelt.

Elke dag rijdt deze veertiger vijftig rondjes om Nou Camp, het immense stadion van ‘Barça’, dit zal de club succesvol houden. Zijn vader startte deze traditie in 1974 met een in de clubkleuren rood en blauw geschilderde ‘Eend’ (Citroën 2cv). Hij reed een rondje om het stadion en die avond won Barça tegen de aartsvijand Real Madrid met 0-5 de uitwedstrijd. Bij zijn rondjes volgens een vast rijschema ontmoet hij steeds weer een aantal vaste personages. Mijnheer Suarez reikt hem steeds weer een wijze levensles aan of geeft hem een filosofische getint nadenkertje, hij doet inkopen bij de bevallige winkelierster Doris en hij drinkt snel een kopje koffie met een bevriende restauranthouder. Johan geeft zelf adviezen aan een jongetje dat er van droomt ooit voor FC Barcelona te spelen. Dit alles gebeurt zonder zijn auto te verlaten, de heilige plicht mag immers niet worden verzaakt.

Op een dag wordt zijn vaste patroon verstoord als hij voor het rode licht moet stoppen en een jonge vrouw, Paquita (Aurora Cayero), ongevraagd zijn voorruit gaat wassen. Zij is een dwarsdenker en een spring in het veld die echter door haar verleden ook wat beschadigd is geraakt. De korte ontmoetingen met haar (telkens voor de duur van het rode stoplicht op zijn rondje) beginnen zijn leven en zijn vaste patronen te ontregelen. Hij is verliefd, maar is een aardige, maar ook wat onhandige dikzak die niet weet hoe haar te benaderen. Tevens schuilt in haar non-conformistische gedrag het risico dat hij zijn grote opdracht – het rijden van rondjes om de overwinning van Barça veilig te stellen – in gevaar ziet komen. Hoe moet hij zich hieruit weten te redden? Gaat het werk voor het meisje en wint de liefde voor zijn club uiteindelijk over de liefde voor het meisje?

Johan Puig noemde zich naar zijn grote held: Johan Neeskens, die samen met Johan Cruijff in de jaren zeventig bij Barcelona speelde. Neeskens werd daar toen Johan Segundo genoemd, maar voor Puig is en blijft Neeskens Johan Primero. Aardig detail is dat regisseur Johan Kramer op 8-jarige leeftijd voor de klas uitsprak (toen nog Jan Jasper hetende) dat zijn voornaam voortaan Johan zou zijn, omdat hij zelf toen ook een groot fan was van Johan Neeskens.

De film ontleent zijn kracht vooral aan de mooie warme kleuren en de warme sfeer die de beelden oproepen. Het spel van de acteurs is overtuigend, de vormgeving is eigentijds. Het verhaal is klein gehouden zonder grootse gebaren maar zit vol kleine humor en loopt lekker vlot. De locaties zijn sterk ondersteunend, de film is snel gesneden, de herhaalde ontmoetingen met de vaste personages op zijn rit zijn to the point. Het camerawerk vangt de sfeer van de wijk rond het stadion uitstekend. ‘Johan Primero’ is een menselijke film met een warme en humoristische sfeer. Volgens een oude wijsheid is de reis de beloning, die reis gaat voor de liefhebbers van het genre road movie dit keer niet over hoge bergen of weidse vlakten, maar door een Spaanse volkswijk. Liefhebbers van het genre komen niettemin geheel aan hun trekken. Klein én fijn.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 17 juni 2010
DVD-release: 23 mei 2012