John Carter (2012)

Regie: Andrew Stanton | 132 minuten | actie, avontuur, fantasie, science fiction | Acteurs: Taylor Kitsch, Mark Strong, Bryan Cranston, Ciarán Hinds, Daryl Sabara, Willem Dafoe, James Purefoy, Dominic West, Lynn Collins, Polly Walker, Thomas Haden Church, Samantha Morton, Don Stark, Jonathan Hyde

Het blijft een raadsel waarom films genoemd worden naar hun fictieve hoofdrolspeler. Ieder wie het bronmateriaal van ‘John Carter’ vreemd is, zal niet weten waar ze instappen, en dat terwijl de oorspronkelijke titel ‘John Carter of Mars’ zo veel meer zegt. Dit is namelijk een verfilming van het boek van Edgar Rice Burroughs dat als inspiratie diende voor zo veel sciencefiction die volgde, dat het bijna de oerruimteroman kan worden genoemd. De serie over de held uit de onafhankelijksoorlog in Amerika die naar Mars wordt geteleporteerd, stamt al uit eind jaren 10 van de vorige eeuw. Maar omdat alle door deze serie sterk beïnvloedde verhalen al zijn verfilmd, doet ‘John Carter’ aan als een hopeloos cliché.

Disney heeft veel moeite gedaan om van de verfilming een succes te maken. Er werd een enorme smak geld tegenaan gesmeten en de succesvolle Pixar-regisseur Andrew Stanton – bekend van ‘Finding Nemo’ en ‘Wall-E’ – mocht aan het roer staan van de verfilming. Dat de CGI er heel mooi uit zou zien stond dus van tevoren al vast, maar het verhaal, zo’n groot euvel bij sciencefictionfilms, rammelt aan alle kanten. Stanton nam Pixar-schrijver Mark Andrews mee, maar die noch novellist Michael Chabon konden een goed geheel maken van de personages, die ook nog eens zeer mager worden vertolkt door Taylor Kitsch en Lynn Collins.

In zijn avontuurlijk en actierijk karakter slaagt de film wel. ‘John Carter’ is een ontzettend vermakelijke slechte film. Het zet zich zo in de rij van films als ‘Waterworld’ en enkele ‘Star Wars’ prequels. Als ultieme zelfreflectie zorgde Disney ervoor dat de film in 3D uitkomt; het medium dat altijd wordt ingezet als zo veel aspecten aan een film de studio’s tegenstaan. Het is een laatste mogelijkheid nog geld te slaan uit een project dat door het enorme budget –boven de 250 miljoen dollar – alleen maar verlies kan lijden, maar wordt dan ook nog eens zo slecht uitgevoerd, dat het slechts een extra aandeel is in de neerwaartse spiraal die de film zal bereiken, voordat hij door een cultstatus weer meer aandacht krijgt.

Afwisselend zorgt de 3D voor een nadruk op het artificieel geheel van de film, en voor hoofdpijn, zodat ‘John Carter’ op geen enkele manier de film wordt die Disney voor ogen moet hebben gehad. Het is te hopen dat regisseur Stanton zich weer aan fraaie Pixarfilms gaat wijden; het is iets waar hij zo veel meer succes mee heeft.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 8 maart 2012
VOD-release: 27 juni 2012