Johnny Bakru (2014)

Regie: Ineke Houtman | 25 minuten | komedie, familie, drama | Acteurs: Dianyrha Goedhard, Kees Boot, Peggy Sandaal

Rose van negen woont samen met haar alleenstaande moeder Mary en vier bijna volwassen broers ergens achteraf in het westen van Nederland. Haar moeder runt een succesvolle rozenkwekerij en heeft daarnaast een limousineverhuurbedrijf, waarmee Rose’s broers helpen. ‘Johnny Bakru’ begint als Rose voor het slapen gaan een waargebeurd verhaal te horen krijgt van haar broers. Ze vertellen haar over een bakru, een boosaardig verschijnsel uit de Surinaamse folkore.

Onder de indruk van het verhaal onthoudt Rose wat de kenmerken zijn van zo’n kwelgeest (een snor, zweetdruppels en een pinkring). Wanneer ze de volgende ochtend mee mag als haar broers de bekende en immens populaire volkszanger Johnny Ster (Kees Boot) moeten vervoeren met de limousine, is ze er al snel van overtuigd: Johnny Ster is een bakru! Tot overmaat van ramp ontmoet Johnny Mary en de twee worden op slag verliefd. Rose weet het zeker: haar moeder is betoverd! Hoe komt ze nu van de bakru af? Ze vraagt haar broers om raad, maar hebben die wel door hoe serieus deze zaak is?

‘Johnny Bakru’ is een korte familiefilm, gemaakt in het kader van Nu of Nooit, een stimuleringsproject van Mediafonds en Z@pp, bedoeld om cultureel diverse jeugddrama’s voor de oudste doelgroep van Z@pp (8-12 jaar) te maken. Dianyrha Goedhard steelt de show als de schattige, eigenwijze Rose, die koste wat kost wil voorkomen dat de bakru er met haar moeder vandoor gaat. De door haar broers ingegeven oplossingen zorgen voor grappige taferelen. Volgens hen kun je bijvoorbeeld de bakru laten verdwijnen door hem zijn eigen haar op te laten eten. In een heerlijk gruwelijke scène zien we Rose een overheerlijke cupcake maken, met een speciaal ingrediënt. Brrr…

Maar ook Kees Boot is grappig als de volkse zanger (denk Hazes/Froger/Gordon) Johnny Ster, die halsoverkop verliefd wordt op Rose’s mooie moeder. Dat de ontwikkelingen in de plot elkaar wat snel opvolgen, ligt aan de beperkte speelduur van de film, maar ‘Johnny Bakru’ is zonder meer een charmante, onderhoudende jeugdfilm voor jong en oud.