Juno (2007)

Regie: Jason Reitman | 92 minuten | drama, komedie | Acteurs: Elliot Page, Michael Cera, Jennifer Garner, Jason Bateman, Olivia Thirlby, J.K. Simmons, Allison Janney, Rainn Wilson, Lucas MacFadden, Candice Accola, Cameron Bright, Daniel Clark, Kaaren de Zilva, Steven Christopher Parker, Sierra Pitkin, Robyn Ross, Wendy Russell, Emily Tennant, Valerie Tian, Ross Tweedale, Ashley Whillans

‘Juno’ van regisseur Jason Reitman (‘Thank You for Smoking’) is er ééntje die je niet snel zult vergeten. Niet alleen vanwege het wat oncontroversiële verhaal, maar vooral vanwege het – relatief – nieuwe talent Elliot Page en de algehele lachstuip die de film veroorzaakt. Diablo Cody, schrijfster van het verhaal – ‘Juno’ is tevens haar debuut – bewijst dat ze een grote kan worden op gebied van vernieuwende scripts. ‘Juno’ is een verfrissende film, anders dan alle andere tienerfilms, weet sterke grappen te maken en toch óók een boodschap te brengen. ‘Juno’ is ook eigenlijk niet in een hokje te plaatsen, het meisje niet, en de film al helemaal niet. Voor een echte tienerfilm is hij wat te serieus, voor een volwassenen film te onserieus. Dat is ook de kracht: iedereen kan en zal van ‘Juno’ gaan houden, juist omdat de grenzen zo onduidelijk zijn.

De eigenwijze zestienjarige Juno (Elliot Page) verveelt zich op een middag – althans, dat beweert ze – en besluit voor de eerste keer seks te hebben met haar sullige vriend Paulie Bleeker (Michael Cera). Als blijkt dat ze zwanger is van die éne keer weet ze niet zo goed wat ze moet doen. Uiteindelijk besluit ze het kind te houden. Eerst op zoek met beste vriendin Leah (Olivia Thirlby) naar de perfecte pleegouders (Jennifer Garner en Jason Bateman), en dan moet ze toch echt haar vader (J.K. Simmons) en stiefmoeder (Allison Janney) inlichten… Gelukkig vatten die het bijzonder goed op en steunen ze hun dochter door dik en dun, letterlijk en figuurlijk. Maar hoe harder haar buik groeit, hoe harder het vermoeden begint te groeien dat de perfecte peetouders toch zo perfect niet zijn…

Geen ander is zo geknipt voor de rol van Juno als Elliot Page. Deze jonge vurige acteur zet een heerlijk droge Juno neer, die op het eerste gezicht zich er niets van aantrekt dat hij zwanger is. Toch laat hij op subtiele wijze doorschemeren dat stille wateren diepe gronden hebben, en weet het uiteindelijk tot een emotionele climax te brengen, wat een hele prestatie is. Zeker gezien het feit dat ‘Juno’ over het algemeen een tragikomedie is, waar je als kijker heel – maar dan ook heel – erg veel om kan lachen. Jennifer Garner en Jason Bateman – eerder ook al samen in ‘The Kingdom’ – vormen het stel dat Juno’s ongeboren kindje willen adopteren. Vooral Bateman is erg sterk in zijn spel, helemaal wanneer zijn personage Mark twijfels begint te krijgen en ziet dat zijn vrijheid langzaam maar zeker steeds meer ingeperkt raakt. Garners Vanessa is een beetje hysterisch en obsessief wat het kind betreft, maar weet goed de sympathie op te wekken bij de kijker. De scherpe dialogen, de alom aanwezige talentvolle acteurs en actrices, het originele script en de goede regie maken dat ‘Juno’ een ware must see is die niemand mag missen en iedereen gezien móet hebben.

Tessa Obbens

Waardering: 5

Bioscooprelease: 7 februari 2008