Just Like Heaven (2005)

Regie: Mark Waters | 95 minuten | komedie, romantiek, fantasie | Acteurs: Reese Witherspoon, Mark Ruffalo, Donal Logue, Dina Spybey, Ben Shenkman, Jon Heder, Ivana Milicevic, Rosalind Chao, Chris Pflueger, Kerris Dorsey, Alyssa Shafer, Ron Canada, Caroline Aaron, Gabrielle Made, Shulie Cowen

‘Just Like Heaven’ is een romantische komedie met alle belangrijke ingrediënten. Twee aantrekkelijke mensen die voor elkaar bestemd zijn en een aantal obstakels dat hun onvermijdelijke liefde in de weg staat. Voor deze obstakels overwonnen zijn, gaan er een paar grappige situaties aan vooraf. In het geval van ‘Just Like Heaven’ is het feit dat Elizabeth (bijna) dood is, een dergelijk obstakel. Terwijl haar lichaam in coma ligt, hangt haar geest rond in haar oude appartement, dat alweer is onderverhuurd aan David. Hun eerste ontmoeting verloopt niet al te soepel, maar al snel leren ze elkaar beter kennen. Het feit dat David de enige is die Elizabeth’s geest kan zien en horen en dus met haar kan communiceren, leidt tot een aantal komische, maar ook ontroerende situaties.

‘Just Like Heaven’ werd geregisseerd door Mark Waters, die ook ‘Mean Girls’ (2004) maakte. Het verhaal is gebaseerd op het boek ‘If only it were true’ van de Franse schrijver Marc Levy en werd bewerkt door Peter Tolan (screenplay ‘Analyze This’) en Leslie Dixon (screenplay ‘Pay it Forward’). Eén van de belangrijkste dingen die deze twee Hollywoodschrijvers veranderden aan het oorspronkelijke verhaal, was het karakter van David. Ze brachten een tweede laag aan in het verhaal door hem op te zadelen met het onverwerkte verdriet om zijn overleden vrouw. Sinds haar dood hangt David (Mark Ruffalo) eigenlijk alleen nog maar met een biertje op de bank – het belangrijkste meubelstuk in ieder appartement. Doordat hij de geest van Elizabeth (Reese Witherspoon) leert kennen en door de liefde die de twee voor elkaar gaan voelen, begint hij langzaam weer te leven.

Ook Elizabeth heeft tot het ongeluk waardoor ze in deze coma raakte niet echt geleefd. Ze was alleen met haar werk bezig en had geen tijd om van het leven te genieten. Dit realiseert ze zich als het allemaal al te laat lijkt. Lijkt, want David en Elizabeth willen proberen haar geest terug in haar lichaam en haar lichaam uit die hardnekkige coma te krijgen. De tijd dringt echter, want Elizabeth’s oudere zus Abby heeft besloten om – na ruim drie maanden coma en een verslechterende situatie – de stekker eruit te trekken. Genoeg obstakels te overwinnen dus voor de ware liefde een kans krijgt…

Een romantische komedie is geen romantische komedie zonder rare vrienden, familieleden en kennissen. Donal Logue speelt Davids beste vriend Jack. Hij houdt wel van een feestje en probeert David uit zijn sociale isolement te krijgen. Hij blijkt ook de ex te zijn van Elizabeth’s zus (Dina Spybey), maar toen noemde iedereen hem nog JJ in plaats van Jack. De allerleukste rol is echter voor Jon Heder als de zweverige Darryl. David bezoekt de boekenwinkel (met boeken over het bovennatuurlijke) waar Darryl werkt om advies te krijgen over het omgaan met de vervelende geest in zijn nieuwe appartement. Darryl blijkt de enige die David gelooft. Hoewel hij continu stoned lijkt en Elizabeth niet kan horen of zien, bezit hij het vermogen haar energie en emoties op te pikken.

Het sterkste aan ‘Just Like Heaven’ is het samenspel tussen Witherspoon (‘Legally Blonde’) en Ruffalo (’13 Going on 30’). Het pittige blondje en de introverte donkere vreemdeling zijn op het witte doek erg geloofwaardig. Zijn verdriet over zijn overleden vrouw, haar spijt over het leven dat ze niet geleefd heeft en de gevoelens die ze voor elkaar gaan koesteren… Vooral door Ruffalo en Witherspoon ‘klopt’ ‘Just Like Heaven’ gewoon. Als je je helemaal overgeeft aan deze film, waarin een lach en een traan hand in hand gaan, word je aangenaam verrast.

Vera de Looff

Bioscooprelease: 8 december 2005