Just Wright (2010)

Regie: Sanaa Hamri | 101 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Queen Latifah, Common, Paula Patton, Pam Grier, James Pickens Jr., Phylicia Rashad, Laz Alonso, Mehcad Brooks, Michael Landes, John Legend

Hiphopster en actrice Queen Latifah (echte naam Dana Owens) heeft een aantal records op haar naam staan: zo was ze de eerste vrouwelijke rapper met een Oscarnominatie (voor haar rol in ‘Chicago’, 2002) en de eerste hiphopartiest met een ster op de Hollywood Walk of Fame (januari 2006). Ook draagt ze als bijnaam ‘Hip-hop’s first lady’, al zijn de meningen erover verdeeld of haar die eer echt toekomt. Niets in Sanaa Hamri’s film ‘Just Wright’ mag echter als record gelden, want de film is niet vernieuwend of origineel, maar dat is helemaal niet erg.

In ‘Just Wright’ vertolkt Queen Latifah de rol van de single Leslie Wright, een gezellige, sympathieke vrouw van ergens in de dertig, met een leuke baan als fysiotherapeute bij een ziekenhuis, en op zoek naar de ware. Het wordt al snel duidelijk waarom het nog niet gelukt is: mannen zien in haar eerder een maatje dan een vrouw om verliefd op te worden. Ze is geweldig gezelschap, weet hoe je lol moet maken, doet niet moeilijk over calorieën tijdens het diner en kan goed meepraten over sport (vooral basketbalteam New Jersey Nets hebben haar interesse), maar dat is niet direct waar de mannen die Leslie tegenkomt naar op zoek zijn.  Niet alleen Leslie is op zoek naar de liefde, ook haar beeldschone, maar oppervlakkige vriendin/pleegzus Morgan (Paula Patton) is op de versiertour. Zij wil echter vooral financiële zekerheid en heeft haar zinnen daarom gezet op het strikken van een sportman. Het lijkt haar het einde om bij een wedstrijd in het vak waar de echtgenoten van de basketballers zitten te kunnen pronken met de nieuwste en duurste kleding en accessoires. Wanneer Leslie bij een benzinestation de beroemde Nets topscorer Scott McKnight (Common) ontmoet, nodigt hij haar uit voor zijn verjaardagsfeestje. Leslies vader is er van overtuigd dat Leslie een man aan de haak heeft geslagen, maar hij heeft het mis: één blik op Morgan en Scott is verkocht. Het leugentje dat zij net als hem óók veel aan liefdadigheidswerk doet, schaadt niet. Binnen no time rinkelen de huwelijksbellen, maar dan krijgt Scott een blessure. Drie keer raden wie hem mag opkalefateren? Morgan ziet door de voorzichtige medische prognose haar kansen op een zorgeloos rijkeluisleventje slinken en besluit Scott te verlaten. Leslie en Scott groeien steeds dichter naar elkaar toe, maar met Leslies succes op het medische vlak stijgt ook Morgans interesse in een relatie met Scott weer…

‘Just Wright’ is een formulefilm, maar wel eentje die met zoveel vakkundigheid is gemaakt, dat je de voorspelbaarheid graag voor lief neemt. Queen Latifah is bijzonder innemend in haar rol en windt het publiek met gemak om haar vingers. De veelzijdige artieste komt altijd over als een vrouw die lekker in haar vel zit en zich goed voelt ondanks het feit dat haar postuur niet overeenkomt met wat gangbaar is in Hollywood en het personage van Leslie lijkt dan ook op haar lijf geschreven te zijn. Hoewel Common naast het stralende middelpunt van de film verbleekt, weet hij zich toch goed staande te houden naast de charismatische hoofdrolspeelster. Ook Paula Patton is erg overtuigend als op geld en aanzien beluste jonge vrouw. Voor de mannelijke kijkers is de film ook een aanbeveling waard: ‘Just Wright’ is nergens zoetsappig of dramatisch en de scènes die op het basketbalveld spelen zorgen er voor dat het ook voor de romantische komediehaters een niet al te grote opgave is om deze film mee te kijken.  Sanaa Hamri regisseerde eerder clips voor Prince en Mariah Carey en films als ‘Something New’ en ‘The Sisterhood of the Traveling Pants 2′. Met ‘Just Wright’ voegt ze een aangename verrassing aan haar cv toe.