K3 en het ijsprinsesje (2006)

Regie: Indra Siera | 70 minuten | familie | Acteurs: Kristel Verbeke, Kathleen Aerts, Karen Damen, Urbanus, Peter Faber, Carry Tefsen, Mimoun Ouled Radi, Katerine Avgoustakis, Stany Crets, Nicky Langley, Nicole Oerlemans, Annemarie Picard, Ben Segers, Bianca Vanhaverbeke

In 2004 wisten de dames van het populaire Belgische trio K3 hordes kinderen naar de bioscoop te trekken met hun eerste speelfilm ‘K3 en het Magische Medaillon’. De vrolijke meiden proberen het in 2006 nogmaals, en met goed resultaat; ‘K3 en het IJsprinsesje’ is een leuke kinderfilm. Vooral de magische sfeer die tot in de details aan toe is verwerkt is voor de kids erg mooi en leuk om te zien.

Karen, Kristel en Kathleen houden de kijkers van het begin tot aan het eind in spanning. Avontuur, magie en swingen zijn enkele ingrediënten van de film.

K3 moet het raadsel rondom het bevroren hart van prinsesje Fleur, die in sprookjesland woont, zien op te lossen. Daarvoor moeten ze in contact zien te komen met de veroorzaker van het bevroren hart, namelijk de gevreesde tovenaar-zonder-naam. Wanneer de meiden eindelijk de tovenaar hebben gevonden moeten ze een moeilijke opdracht zien uit te voeren. Gaat dit goed, dan zal het bevroren hart van prinses Fleur smelten. De opdracht is dat K3 de naam van de tovenaar-zonder-naam moet raden. De oplettende kijker zal waarschijnlijk wel doorhebben dat dit verhaal wel erg nauw overeenkomt met het sprookje van Repelsteeltje. De dames zijn dus regelrecht in een sprookje belandt!

Gedurende het oplossen van de opdracht komen Karen, Kristel en Kathleen dan ook veel bekende sprookjesfiguren tegen, waaronder Sneeuwwitje, Roodkapje en zelfs Hans en Grietje. Helaas kunnen al deze sprookjeslandbewoners de meiden van K3 niet helpen met het oplossen van de opdracht. Ze staan er helemaal alleen voor en de tijd tikt door…of helpen de andere sprookjesfiguren K3 toch zonder dat ze het in de gaten hebben?

Hoewel ‘K3 en het IJsprinsesje’ een echte kinderfilm is zijn er ook veel leuke scènes voor de ouders. In sprookjesland woont bijvoorbeeld Aladdin. De gladjakker neemt de dames van K3 mee op zijn ‘Super Snel Turbo Tapijt’ (Aladdin is namelijk niet al te bescheiden en een absolute player). Zijn vliegende tapijt is onder andere uitgerust met een luxueus audiosysteem.

K3 staat bekend om haar vrolijke, swingende songs. In ‘K3 en het IJsprinsesje’ ontbreekt het daar gelukkig niet aan. Het herkenbare K3-geluid is diverse malen te horen en maakt de film alleen nog maar leuker voor de kids. De acteerprestaties in ‘K3 en het IJsprinsesje’ zijn goed en leuk om te zien. Maar de magische sfeer die door middel van het decor, beeldbewerking en de kostuums is gecreëerd is helemaal fantastisch!

Hermia Pullen

Bioscooprelease: 20 juli 2006