Kankerlijers (2014)

Regie: Lodewijk Crijns | 93 minuten | komedie, drama | Acteurs: Massimo Pesik, Gijs Blom, Jasha Rudge, Vera van der Horst, Ramon Verkooijen, Sem de Vlieger, Maurits Delchot, Juul Vrijdag, Hans Hoes, Nicolette van Dam, Marcel Hensema, Peter van Heeringen, Judith Bovenberg, Peter van Bokhorst, Susan Beijer, Annabel van Lieshout, Kai van Strien, Karine Roldaan, Kees Boot, Yerrie Rellum, Christel de Laat, Martijn Donders, Leo Hogenboom, Catharina Haverkamp, Jay Lattig, Jennifer Jago, Cockie Wehrmeijer, Lincy Molenaar, Sander Huisman, Jasper Pfeifer, Thomas Heemkerk, Koen Jansen

Ze zijn niet ziek, ze zijn kankerlijers. De titel liegt er niet om. In ‘Kankerlijers’ zien we de innige vriendschap tussen de drie vrienden Nick, Iwan en Olivier die samen zo veel mogelijkheid kattenkwaad proberen uit te halen om maar niet aan hun ziekte te hoeven denken. Alle drie hebben ze botkanker en bij twee van de drie vrienden is er al een been geamputeerd. Bij de derde dreigt hetzelfde te gebeuren.

Ondanks de geestdodende situatie waarin de jongens zich bevinden, straalt de energie van het scherm. Zeker als de mooie Gina erbij komt gaan de remmen los. Ze lijkt op het eerste gezicht niets met de jongens te maken willen hebben, maar al snel komt ze erachter dat het zonder hun nog saaier en uitzichtlozer zal worden. Terwijl Iwan en Nick druk bezig zijn hun versierpogingen uit te proberen op Gina, lukt het Olivier om de mooie, maar veel te magere Daphne voor zich te winnen.

De soundtrack bestaat uit verschillende nummers van Diggy Dex’ derde album ‘Lange nachten, korte dagen’. De jongens zijn ongelooflijk fan van zijn muziek en Diggy Dex vormt een enorme inspiratie in alles wat ze doen. De muziek helpt hen plezier te blijven maken, hoe erg alles ook tegenzit. Hoewel de muziekkeuze niet voor de hand liggend lijkt, is deze alles behalve ongepast. Diggy Dex is duidelijk een van de meest optimistische en levenslustige rappers van Nederland. Zijn hitsingle ‘Vandaag’ krijgt in de film een diepere betekenis en het refrein blijft nog lang nagalmen. Positief blijven is het minste wat we kunnen doen om het leven iets gemakkelijker te maken.

En alsof de Nederlandse hiphopscene nog niet genoeg vertegenwoordigd werd, is er ook nog een rol weggelegd voor Maurits Delchot, beter bekend als rapper Nega (‘Bolletjes Blues!’, ‘Gangsterboys’). Zijn acteerkwaliteiten zijn zichtbaar vooruitgegaan en hij weet zijn rol als wietverschaffende, grappenmakende conciërge Alfredo overtuigend neer te zetten. Maar de echte sterren van de film zijn uiteraard de jongeren. Ze zijn allemaal erg verschillend en ondanks enkele escalaties binnen de groep, is het toch de sterke band die ‘Kankerlijers’ zo indrukwekkend maakt.

‘Kankerlijers’ is een bewerking van de Spaanse ‘Planta 4a’ van Antonio Mercero. Hoewel het af en toe flink afwijkt van het originele script, is de behandelingswijze van kankerpatiënten meer geïnspireerd op hoe dat in Spanje gebeurt dan hier in Nederland. Jammer, want dit maakt de film een stukje minder geloofwaardig. De jongens moeten namelijk constant in het ziekenhuis blijven, wat meer de indruk geeft van een jeugdgevangenis dan van een kinderafdeling van het ziekenhuis.

Regisseur Lodewijk Crijns slaagt erin om een bovenal komische film te maken over een moeilijk onderwerp. Hij weet een serieuze boodschap te brengen zonder de kijker volledig onder te dompelen in doffe ellende. ‘Kankerlijers’ is een film over hoop en vreugde die ons vertelt dat we met z’n allen niet zo eenvoudig mogen opgeven.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 12 februari 2014
DVD- en blu-ray-release: 27 augustus 2014