Kapringen (2012)

Regie: Tobias Lindholm | 99 minuten | drama, thriller | Acteurs: Pilou Asbæk, Søren Malling, Dar Salim, Roland Møller, Gary Skjoldmose Porter, Abdihakin Asgar, Amalie Ihle Alstrup, Amalie Vulff Andersen, Linda Laursen, Keith Pearson, Allan Arnby, Bettina Schjerlund, Derrick Dharmakan, Jumamvita, Mikyan ‘Thura’ Aung, Karim Chakera, Abdi Rashid Yusuf, Abdullah Jamal Mohamed, Hassan Abdullahi Mussa

Deense film- en tv-producties winnen meer steeds terrein buiten de landsgrenzen. Dit is voor een groot deel te danken aan het werk van Tobias Lindholm. Als scenarist is hij mede verantwoordelijk voor de zeer populaire politieke serie “Borgen” (2010 – heden) en de film ‘Jagten’ (2012), de sleeperhit die, door middel van mond-tot-mondreclame, menig filmhuis vol wist te krijgen. In zijn nieuwste project ‘Kapringen’ is hij naast het schrijven van het scenario ook verantwoordelijk voor de regie. Dit is de tweede keer dat hij plaatsneemt in de regisseursstoel en ook veel vaste castleden van Borgen zijn van de partij.

Vrachtschip MV Rozen is op weg terug naar Denemarken na een klus te hebben afgerond in Azië. Scheepskok Mikkel (Pilou Asbæk) kan niet wachten om zijn vrouw en dochtertje weer in zijn armen te sluiten na een lange periode van afwezigheid.  Kort nadat hij zijn vrouw heeft gerustgesteld dat hij echt snel weer thuis is, slaat het noodlot echter toe. Het schip wordt gekaapt door Somalische piraten en de bemanning wordt gegijzeld. Vanwege zijn positie als kok en zijn kennis van de Engelse taal wordt Mikkel aangewezen als spreekbuis richting de rederij in Denemarken. Directeur Peter (Søren Malling) neemt de verantwoording op zich om de onderhandelingen te voeren. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat volgt is een uitermate riskant psychologisch spel tussen Peter, Mikkel en de gijzelnemers waarbij de emoties hoog oplopen.

Na een succesvolle tournee langs diverse filmfestivals is ‘Kapringen’ eindelijk toegankelijk voor het grote publiek, maar het was het wachten meer dan waard. Tobias Lindholm belicht hier een toenemend crimineel fenomeen met uiterst realisme. Zo realistisch zelfs dat ‘Kapringen’ soms aanvoelt als een documentaire, mede door het voortreffelijke camerawerk. Ook Pilou Asbæk en Søren Malling, beiden bekend van “Borgen” leveren een puik optreden af. Samen vormen zij de spil van het verhaal en mede door hun beklemmende uitvoering zit je voor het grootste gedeelte van de bondige speeltijd op het puntje van je stoel.

De verhaalvertelling is op een geslaagde manier uitgewerkt. Steeds wordt er gewisseld tussen de twee situaties: de onderhandelingstafel in de rederij en de gijzelaarsituatie op het vrachtschip. Op spannende momenten in de film wordt er juist gespeeld met dit feit en word je meegesleept in de onzekerheid die de personages ervaren. De weinige muziek die ‘Kapringen’ kent wordt op slimme wijze gehanteerd om zo ook het gevoel van realisme te behouden. Veel minpunten zijn niet aanwezig, alhoewel je de rustige spanningsopbouw van de film moet kunnen waarderen. Liefhebbers van de “rollercoaster rides” die voornamelijk door Hollywood worden voorgeschoteld zullen hier niet aan hun trekken komen.

‘Kapringen’ laat meer weer eens zien dat er genoeg goede films worden gemaakt buiten de landgrenzen van Amerika. Eenmaal overgeleverd aan de bekwame handen van Tobias Lindholm word je langzaam maar zeker binnengetrokken in een heerlijk claustrofobische filmervaring.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 4 juli 2013
VOD-release: 5 november 2013