Kerst met Shrek – Shrek the Halls (2007)

Regie: Gary Trousdale | 27 minuten | animatie, komedie, familie, korte film, fantasie | Originele stemmencast: Mike Myers, Eddie Murphy, Cameron Diaz, Antonio Banderas, Cody Cameron, Susan Fitzer, Christopher Knights, Gary Trousdale, Conrad Vernon, Aron Warner, Marissa Jaret Winokur, Miles Christopher Bakshi, Nina Zoe Bakshi, Dante James Hauser

‘Kerst met Shrek’, ofwel ‘Shrek the Halls’ (een titel die het kerstliedje “Deck the Halls” persifleert) is een oorspronkelijk voor Amerikaanse tv gemaakte kerstspecial, dat in 2007 uitgezonden werd. In 2008 volgde de release op dvd. Het korte filmpje – het duurt slechts 21 minuten als je de aftiteling niet meetelt– speelt zich af in de periode na de geboorte van de drieling van Shrek en Fiona, na het tegenvallende ‘Shrek the Third’ dus.

Donkey herinnert de in het moeras luierende ogre op de voor hem zo bekende irritante en opdringerige wijze al 159 dagen voordat het zover is dat kerst eraan komt, door zinnen uit kerstliedjes te zingen. Shrek heeft geen idee waar zijn vriend het over heeft en geeft vlak voor kerst aan dat “ogres niet om kerstmis geven”. Wanneer Fiona verrukt uitroept dat het een witte kerst wordt, wordt zijn ongelijk bewezen en moet hij op zijn beslissing terugkomen. Met behulp van een boek, getiteld “Christmas for village idiots” als variant op de “… for dummies” boeken, probeert Shrek in sneltreinvaart de perfecte kerst te creëren voor zijn kersverse gezin. Een opmerking van Fiona wordt door Donkey verkeerd begrepen: als zij zegt dat het de eerste kerst wordt als familie, neemt hij aan dat zij bedoelt dat Shrek en Fiona een groots feest willen met alle vrienden. Net als Shrek zijn versie van “The Night before Christmas” aan het vertellen is, vallen Donkey, Puss in Boots, de muizen, de varkens, de boze wolf, Gingy en Pinocchio binnen en zetten ze het huis van Shrek op stelten.

‘Kerst met Shrek’ is een uitermate voorspelbaar filmpje, waarbij de grootste aandacht is besteed aan de animatie. Deze doet niet onder voor de kwalitatief hoogstaande eerdere ‘Shrek’ trilogie en ziet er dus gelikt uit. Ook valt op dat de sfeer van deze korte kerstspecial terug doet denken aan de eerste ‘Shrek’, toen de ogre op onvriendelijke wijze iedereen uit zijn moeras weg wilde jagen en het liefst alleen bleef. Eveneens positief is dat de hele originele stemmencast weer de studio ingedoken is voor het inspreken van de rollen. Jammer genoeg is er minder tijd besteed aan het bedenken van grappen, verder dan een paar keer glimlachen kom je niet. Echt humoristisch wil het filmpje niet worden. Daarnaast voelen de in het toch al magere verhaal verwerkte kerstverhalen van achtereenvolgens Donkey, Puss in Boots en Gingy geforceerd aan en lijken deze alleen in de film gestopt te zijn om de lengte wat op te rekken. ‘Kerst met Shrek’ mag zich wat uiterlijk betreft meten met de beste producties van Dreamworks, maar als je ‘m één keer gezien hebt, zul je niet naar een herhaling verlangen.