Kidz in da Hood – Förortsungar (2006)

Regie: Catti Edfeldt, Ylva Gustavsson | 96 minuten | drama, komedie, familie | Acteurs: Beylula Kidane Adgoy, Gustaf Skarsgård, Embla Hjulström, Jennifer Brown, Sanna Ekman, Sunil Munshi, Hannu Kiaviaho, Teodor Runsjö, Jonathan Kurkson, Alejandro Castillo, Dogge Doggelito, Ahmadu Jah, Fredrik Eddari, Olle Sarri, Douglas Johansson, Peter Jezewski, Jacob Mohlin, Marienette Dahlin, Cesar Fulgencio, Majken Pollack, Eduardo Grutzky, Christopher Mhina

Amina is negen en vluchtelinge in Zweden. Samen met haar grootvader komt ze terecht in het huishouden van de hardrocker Johan. De angst om ontdekt te worden – de twee verblijven illegaal in het land – is groot bij opa. Als Amina voor het raam staat roept hij haar daar weg. Maar het is al te laat, een meisje van Amina’s leeftijd heeft haar gezien en brengt het popje dat Amina uit het raam heeft laten vallen terug. Het is het begin van een van de ontroerende vriendschappen die de film kent. De andere vriendschap is die van Johan en Amina. Als Amina’s opa komt te overlijden, weet zij niet beter dan terug te vallen op de stoere muzikant. Hoewel Johan Amina graag mag en hij haar gezelschap prettig vindt, weet hij niet goed wat hij verder met de situatie aan moet. Hij heeft immers eigenlijk geen plaats in zijn leven voor de opvoeding van een kind. Het duurt echter niet lang of Amina heeft een plekje veroverd in zijn hart en ook in dat van het publiek. Dan is er ook nog de opbloeiende liefde tussen Johan en Janet, de sociaal werkster, die toevallig ook nog Amina’s dossier onder zich heeft. Johan leert van Amina dat opvoeden helemaal niet zo moeilijk is. “Je hoeft alleen maar te vragen of ik mijn tanden heb gepoetst,” zegt ze, in een van de vele aandoenlijke scènes die de film rijk is.

In ‘Kidz in da Hood’ worden dus levensbepalende keuzes gemaakt. Johan moet kiezen tussen het touren in Duitsland als openingsact voor een grote bekende band, iets dat voor hem en zijn bandleden de zo gewenste doorbraak kan betekenen. Elke muzikant droomt van zo’n kans, maar Johan beseft ook dat hij Amina niet mee kan nemen op tournee. De kijker weet allang waar Johan voor kiest, maar de weg die in de film leidt naar de beslissing is mooi gefilmd en goed geacteerd. Daarbij komt nog dat dat niet eens het cruciale moment van de film is, die komt nog wat later. Deze valt nogal rauw en onverwacht op je dak, maar gelukkig is de optimistische, opgewekte toon van de film leidraad voor de uitkomst en zegeviert het recht.

Toegegeven, ‘Kidz in da Hood’ scoort over het geheel geen punten op originaliteit: het script bevat een flink aantal clichés. Het is echter de vorm waarin het verhaal gegoten is dat de waardering-teller maar door blijft ratelen. Begint de film nog wat grimmig en donker, al snel weet de positieve sfeer de kijker te verwarmen en dankzij de vrolijke aanstekelijke muziek die op een aantrekkelijke manier in de scènes verweven is, swingt de film nog de pan uit ook. Een fijne warme film waarin de situaties nooit echt uitzichtloos worden, maar er altijd hoop gekoesterd mag blijven worden. ‘Kidz in da Hood’ kent spanning, drama, humor, romantiek en ritme. Dankzij het hoge niveau van de acteurs en de goede regie weet de film een blijvende indruk te maken.

Bioscooprelease: 1 november 2007