Kindergarten Cop 2 (2016)

Regie: Don Michael Paul | 100 minuten | komedie | Acteurs: Dolph Lundgren, Fiona Vroom, Aleks Paunovic, Sarah Strange, Darla Taylor, Bill Bellamy, Andre Tricoteux, Jody Thompson, Raphael Alejandro, Rebecca Olsen, Enid-Raye Adams, Jenny Sandersson, Carolyn Adair, Michael P. Northey, Dean Petriw, Nicholas Carella, Abbie Magnuson, James Ralph, Josiah Black, Tyreah Herbert, Blake Stadel

In 1990 was Arnold Schwarzenegger, tenzij je eerder Ivan Reitmans ‘Twins’ gezien had, nog altijd voornamelijk bekend als stoere spierbundel, die alleen in actiefilms kwam opdraven. Reitman en Schwarzenegger besloten echter hun succesvolle samenwerking voort te zetten met actiekomedie ‘Kindergarten Cop’. In deze voor familie-uitjes bedoelde film speelde Schwarzenegger een keiharde politieagent, die undercover op een kleuterschool gaat, omdat het zoontje van een drugsdealer daar zit. De film werd maar matig ontvangen, wat voornamelijk ligt aan de te lange speelduur en de af en toe te gewelddadige fragmenten, die het minder geschikt voor de jongste kijkers maken. Zo’n 25 jaar later werd het idee, dat in de basis best grappig is (stoere vent te midden van krijsende kleuters) nog eens afgestoft en zie daar ‘Kindergarten Cop 2’.

In plaats van Schwarzenegger neemt de tien jaar jongere Dolph Lundgren nu de rol van bad ass agent op zich. Net als zijn collega een kwart eeuw eerder is er voor de oplossing van een belangrijke zaak geen andere uitweg is dan dat Agent Reed (Lundgren) solliciteert als kleutermeester. Werkgever FBI zorgt voor de juiste papieren en referenties en hoera: Reed komt als geroepen en heeft de baan binnen no time in de pocket. Maar dan komt het moeilijkste nog: hij moet die vervelende kids de baas zien te blijven én ondertussen zoeken naar bewijsstuk A, een USB-stick met daarop gevoelige informatie.

‘Kindergarten Cop 2’ is het schoolvoorbeeld van een zinloze film. De makers besloten waarschijnlijk dat er voldoende bestaansrecht zou zijn voor een remake (want er worden zoveel elementen geleend uit het origineel, dat de term ‘sequel’ niet bepaald van toepassing is), maar de film is niet grappig, niet spannend en niet onderhoudend. Het verhaal is erg vergezocht, personages handelen onlogisch en onnatuurlijk en de kritiek op het hedendaagse onderwijs en opvoeding past niet in een film als dit. Het is prima om grappen te maken over de wellicht wat  overdreven voedselallergieën waaraan “elk kind lijkt te lijden” en new age-achtige opvoedingsmanieren, maar het zal aan het gros van het publiek voorbij gaan.

Heel soms schemert er in ‘Kindergarten Cop 2’ iets positiefs door, zoals wanneer Reed het opneemt voor het kindje wiens vader alcoholist is, met alle gevolgen van dien voor het arme schaap, maar het is meer een vlag op een modderschip dan dat het de film naar een hoger niveau tilt. De kinderen zijn meestal irritant en vervelend (hun scènes lijken daadwerkelijk geschreven door iemand die een bloedhekel aan kleuters heeft). En daarnaast is het gewoon moeilijk te geloven dat er iemand is die Dolph Lundgrens personage voor een betrouwbare, hoog aangeschreven leraar aanziet, hoe goed zijn papieren ook mogen zijn, maar het is nog minder te verkopen dat hij interessant is als love interest. Sla deze klas maar over, hier valt niets meer te halen.

‘Kindergarten Cop 2’ verschijnt woensdag 25 mei 2016 op DVD.