Kingdom of Heaven (2005)

Regie: Ridley Scott | 145 minuten | actie, drama, oorlog | Acteurs: Orlando Bloom, Eva Green, Jeremy Irons, Liam Neeson, Ghassan Massoud, Brendan Gleeson, Marton Csokas, David Thewlis, Alexander Siddig, Velibor Topic, Edward Norton, Jon Finch, Iain Glen

Sinds Ridley Scotts ‘Gladiator’ heeft het historische episch drama een ware zegetocht gemaakt. Al snel kregen we andere ‘Troy’, ‘Alexander’ en ‘King Arthur’. Nu is de volgende film (en historische saga) aan de beurt, namelijk de kruistochten, of eigenlijk de verdediging van Jeruzalem. Ridley Scott klimt weer in de regisseurstoel, wat voor zowel de studio als Scott een veilige keuze is. In een interview vertelde Scott, dat hij zich het lekkerst voelt als hij in het buitenland grote films opneemt. Hij vindt het een avontuur. Dat is dan ook af te zien aan de film, het is grootser en spectaculairder dan ‘Gladiator’, helaas maakt dat ‘Kingdom of Heaven’ niet beter. De aandacht voor dit type historische epos heeft altijd in golven plaats gevonden. Het genre krijgt een herleving, wordt als het ware een hype, doordat er een zeer spectaculaire, grootse film wordt uitgebracht en dan wordt het publiek genre-moe. ‘Kingdom of Heaven’ lijkt die genre moeheid alweer aan te geven. Het ziet er allemaal geweldig uit, maar het wordt nergens echt heel anders dan dat we al eerder gezien hebben. De veldslagen zijn grootst, de vrouwen zeer mooi, de helden heel stoer, de cinematografie adembenemend, maar het is niets nieuws. Er zullen ongetwijfeld nog enkele grootse films aankomen, maar dan heeft dit genre weer een brak nodig om over tien jaar weer op te leven.

Maar hoe is de film op zichzelf? Zoals eerder vermeld, hij is zeer degelijk gemaakt. Ridley Scoot weet wat hij doet en dat is ook te zien. Scott weet heel goed hoe hij indrukwekkende scènes moet filmen. Dat geldt voor zowel zijn grootste scènes als de kleinere dramatische scènes. Zijn Jeruzalem ziet er geweldig uit, maar ook de kleine scènes zijn perfect. Alles is zeer sfeerbepalend uitgelicht, er wordt veel met kleur gespeeld en de setdressing is verschrikkelijk gedetailleerd. Het ziet er dus allemaal mooi uit, maar het pakt je nergens bij de keel. Dat komt mede door het script. Had Scott in ‘Gladiator’ vooral een sterk verhaal met een duidelijk emotioneel subplot, hier moet hij het meer hebben van de actie. Het karakter subplot is er bij de haren bijgesleept om de motivaties van de held weer te geven. Het verhaal van de zoon, die zijn overleden vader opvolgt wordt veel te snel behandeld, er wordt als het ware doorheen gesjeesd om maar zo snel mogelijk bij de actie te komen. Als je een dramatisch subplot in dit type film verwerkt, werk het dan tenminste goed uit. Nu krijgen de handelingen nergens de ruimte om verantwoord verwerkt te kunnen worden, alle emoties van de karakters volgen elkaar veel te snel op. Scott heeft echter wel één uitdagend gegeven in het script verwerkt. In Jeruzalem stonden de moslims en de christenen tegenover elkaar. Scott heeft ervoor gekozen om dit keer niet de Moslims als vijand te nemen, maar eigenlijk zijn de christenen de boosdoeners. Dat had vijf jaar geleden niet gekund. En vooral in het tere Amerika ligt dit natuurlijk zeer gevoelig. Talrijke artikelen zijn er dan ook over geschreven. Hier in Nederland zal dat wat minder stof doen opwaaien, maar het toont in ieder geval het lef van Scott.

De acteurs kunnen de film helaas niet redden. Scott koos voor Orlando Bloom om de held Balian te spelen. Bloom is vooral bekend als de blonde elf uit de ‘Lord of the Rings’ filmreeks. Hij speelde eerder de laffe Paris in ‘Troy’ en de twijfelende sidekick uit ‘Pirates of the Caribbean’. Dit keer mag hij zelf de held spelen. Bloom heeft voor zijn rol duidelijk wat uurtjes doorgebracht in de sportschool en komt vele malen mannelijker over dan in zijn voorgaande films. Toch is hij niet overtuigend genoeg om de ridder te spelen die hij moet zijn. Hij mist de natuurlijke présènce van dit type held (vooral vergeleken met mannen als Russel Crowe, Eric Bana en Clive Owen). Hoewel hij zich goed staande houdt in de vechtscènes, oogt hij nog te jong voor zo’n rol en dat stoort. De overige karakters zijn weinig memorabel. Liam Neeson en Jeremy Irons krijgen ondankbare bijrollen waarin ze weinig kunnen laten zien. De onbekende Eva Green speelt de nieuwe liefde van Bloom. Ze is mooi en daar is dan ook alles mee gezegd. Nogmaals, het ziet er allemaal erg mooi uit, maar is het net niet, het is hol en leeg. De historische incorrectheden zelfs buiten beschouwing gelaten.

Ridley Scott heeft de historisch epische actiefilm met ‘Gladiator’ nieuw leven ingeblazen, helaas legt hij het genre met ‘Kingdom of Heaven’ weer in bed.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 5 mei 2005