Kinky Boots (2005)

Regie: Julian Jarrold | 103 minuten | drama, komedie | Acteurs: Joel Edgerton, Chiwetel Ejiofor, Sarah-Jane Potts, Nick Frost, Linda Bassett, Jemina Rooper, Robert Pugh, Ewan Hooper, Stephen Marcus, Mona Hammond, Kellie Bright, Joanna Scanlon, Geoffrey Streatfield, Leo Bill, Gwenllian Davies, Sebastian Hurst-Palmer, Courtney Phillips, Ilario Bisi-Pedro, Joe Grossi, Barry McCarthy

Er zijn van die dingen waar je eigenlijk niet over nadenkt, en de mensen die dat wél doen verdienen de eer van het ontdekken van het gat in de markt. Heb je er ooit over nagedacht dat travestieten moeite hebben met het vinden van goede, stevige, maar ook sexy schoenen? Vast niet! Een doorsnee dameslaars kan immers het gewicht van een man niet dragen! Het is zo voor de hand liggend, dat je je wel voor het hoofd kunt slaan dat je er zelf niet opgekomen bent.

In ‘Kinky Boots’ wordt de hoofdpersoon Charlie Price (Joel Edgerton), door Lauren (Sarah-Jane Potts), een van zijn medewerksters verteld eens outside of the box te denken. Om de pas geërfde herenschoenenfabriek van een faillissement te redden moet Charlie snel een nieuw produkt bedenken, net zoals concurrerende fabrieken gedaan hebben. Niet veel later onmoet hij Lola (Chiwetel Ejiofor), een travestiet die een dans- en zangshow heeft in London. Lola breekt de hak van haar laars en tadaa… het idee voor een nieuwe schoenenlijn – voor heren – is ontstaan. Uiteraard zijn er heel wat moeilijkheden te overwinnen, geldproblemen, een verloofde die niet terug wil verhuizen naar Northampton, onwillige werknemers, Lola die overgehaald moet worden… Dat er uiteindelijk een nieuwe collectie op de catwalk in Milaan gepresenteerd wordt, en Charlie zijn fabriek weet te redden door dit nieuwe pad te bewandelen, mag in een feelgood komedie als deze geen verrassing zijn. Maar dat geeft ook helemaal niet. De wandeling die je in ‘Kinky Boots’ maakt naar het ietwat voorspelbare eind, is een zeer prettige!

Joel Edgerton zet een sympathiek personage neer, die je vanaf het begin al in je hart sluit. Hij weet zich geen raad met de ontstane situatie, al is de schoenenbusiness hem met de paplepel ingegoten, hij heeft nog nooit de zaak hoeven runnen. Nu hij na het overlijden van zijn vader ineens voor het voldongen feit staat om toch in zijn vader’s voetsporen te moeten treden voelt hij zich als een vis op het droge. Edgerton weet te overtuigen in deze ongemakkelijke scènes, maar ook in de wat meer dramatische en komische scènes kruipt hij helemaal in de huid van Charlie Price. Ster van de film is echter Chiwetel Ejiofor, die hier laat zien dat hij absoluut niet getypecast kan worden. De acteur die onder andere in ‘Dirty Pretty Things’ en ‘Love Actually’ wist te ontroeren, doet dat hier weer, maar dan met lipstick, een pruik en een glitterjurk aan. Zijn vertolking van de gevoelige Lola/Simon is verre van karikaturaal en de wijze lessen die het karakter geeft kunnen door menigeen ter harte genomen worden.

Het uitgeklede verhaal van ‘Kinky Boots’ mag je dan in een ander uitgedoste variant al vaker gezien hebben, op deze manier mag het kunstje nog wel veel vaker vertoond worden. De makers die ook verantwoordelijk waren voor ‘Calendar Girls’ zijn er in geslaagd weer een unieke produktie af te leveren, die een breder publiek zou verdienen dan het tot nu toe heeft gedaan. Hou je van de humor in ‘The Full Monty’, dan is ‘Kinky Boots’ ook zeker aan te raden. Trek dus je schoenen aan en haal die film in huis. Nestel je daarna op de bank met een paar pantoffels en geniet ruim anderhalf uur van een heerlijke feelgood film, die nog gebaseerd is op een waargebeurd verhaal ook.