Kirikou en de mannen en de vrouwen – Kirikou et les hommes et les femmes (2012)

Regie: Michel Ocelot | 88 minuten | animatie | Nederlandse stemmencast: Pablo Peeters, Simone Milsdochter, Marieke Dilles, Vic de Wachter

In een dorpje ergens op de Afrikaanse savanne leeft een stam waar ook de kleine Kirikou lid van is. Kirikou is zo klein als een baby, maar al zo wijs en dapper als een oude vent. Hij redt de dorpelingen vaak van de gevaren die loeren, met name de gevaarlijke Karaba. Karaba is de gemene heks die het dorp in haar macht heeft en iedereen in de gaten houdt met haar robotachtige wezens.

Een wijze oude man vertelt ons verhalen over de kleine Afrikaanse held; in korte behapbare blokjes zien we spannende verhalen, waarin Kirikou steeds de hoofdrol speelt. Zo redt hij eens een oude man van een jakhals, zorgt hij op listige wijze dat een dak wordt gerepareerd, redt hij een Touareg-jongen en brengt hij die terug naar zijn ouders, en nog meer spannende korte avonturen. De verhaaltjes hebben de nodige spanning, maar zijn nooit te eng, en eindigen altijd in een vrolijke Afrikaanse zang- en danssessie met het hele dorp.

De tekenfilm is 2D geanimeerd, de personages kennen alleen een voor- en zijaanzicht; als het ware oude Egyptenaren. In de exotische vertelling, dat een vervolg is op de eerder verschenen ‘Kirikou en de heks’ en ‘Kirikou en de wilde dieren’ zijn weer de mooie artistieke tekeningen gebruikt die soms nog het meest doen denken aan een bewegende versie van de schilderijen van Paul Gaugin, die Polynesische vrouwen portretteerde op versimpelde maar indringende wijze. Met enkele lijnen en zonder veel schaduwwerking, maar met platte vlakken zijn de tekeningen des te sprekender. De kleuren zijn helder en vrolijk, of juist niet; bij het huis van Karaba zijn alleen grijs en zwart te bespeuren en rondom het hoofd van Karaba vurig en alarmerend rood.

In ‘Kirikou en de mannen en de vrouwen’ wordt een prachtige, fantasievolle wereld geschept waar een kind nog dagen over zal dromen en fantaseren. De personages zijn precies leuk, lief, juist vervelend of grappig en Karaba is net eng genoeg voor de kleintjes. De korte verhalen zijn bondig gedoseerd en de concentratieboog van een kind zal het net tot het eind van elk verhaal redden. Tussen elk verhaaltje zit een pauze waarin de opa vertelt, daar zal het misschien even afdwalen, maar dat is dan maar toegestaan. De vraag is misschien wel of een jong kind in één keer alle verhalen achter elkaar kan zien, of dat het misschien toch iets lang is.

Mirte Brethouwer

Bioscooprelease: 24 januari 2013
DVD-release: 22 april 2013