Kiss Kiss Bang Bang (2005)

Regie: Shane Black | 103 minuten | actie, komedie, misdaad, thriller | Acteurs: Robert Downey Jr., Val Kilmer, Michelle Monaghan, Corbin Bensen, Dash Mihok, Larry Miller, Rockmond Dunbar, Shannyn Sossamon, Angela Lindvall, Indio Falconer Downey, Ariel Winter, Duane Carnahan, Josh Richman, Martha Hackett, Nancy Fish

‘Kiss Kiss Bang Bang’ is ontzettend leuk. Verwacht niet teveel diepgang, want daar mikt deze film niet op. Regisseur Black schreef eerder scripts voor de succesvolle ‘Lethal Weapon’-serie en voor minder succesvolle actiethrillers als ‘The Last Boy Scout’ en ‘The Long Kiss Goodnight’. Nu neemt hij alles in eigen hand en levert een zeer geslaagde komedie af.

Black neemt niks serieus, ook Hollywood niet. Zo wordt er afgegeven op andere films en valt de verteller van het verhaal zichzelf regelmatig in de rede. Dat is niet storend, het verhoogt alleen de pret. Daarnaast is de film een hommage aan hardboiled detectiveschrijvers als Raymond Chandler. Zo begint ‘Kiss Kiss Bang Bang’ met teksten die zo door Marlow ingesproken zouden kunnen zijn. Heel knap.

Zoals hij al eerder liet zien in ‘Lethal Weapon’, is Black een genie in het bedenken van absurde, maar nog net geloofwaardige scènes. Ook in deze film komen situaties voor als: “de hoofdpersoon hangt aan de arm van een lijk dat uit een doodskist steekt 10 meter boven de snelweg, waar een aantal boeven aan komt rijden om hem neer te schieten”. Een gek bedenkt het, maar Black weet het in zijn verhaal in te passen en overtuigend en bijzonder amusant over te brengen. Naast hilarische, niet altijd even fijnzinnige scènes zitten er ook geweldige, kleine grappen in de film en de dialogen zijn af en toe verrukkelijk. Het romantische aspect is wat minder goed gelukt, maar daar was Black als scenarioschrijver ook al geen meester in.

De acteurs spelen met zichtbaar plezier. Downey jr. doet af en toe wel erg Woody Allen na, maar dat is dan waarschijnlijk bedoeld om een geloofwaardig New Yorks accent neer te zetten. Monaghan is zowel innemend als overtuigend en Kilmer speelt eindelijk weer eens een behoorlijke rol.

Als je op zoek bent naar zwaar drama of zoete romantiek, moet je niet naar deze film gaan. Daar is ‘Kiss Kiss Bang Bang’ veel te cynisch voor. Als je daarentegen een heel leuk avondje in de bioscoop wilt hebben, is dit een absolute aanrader.

Hugo Visser

Bioscooprelease: 15 december 2005