Kleine Anna & lange oom – Lilla Anna och Långa farbrorn (2012)

Regie: Alicja Björk, Alicja Jaworski, Lasse Persson, Per Åhlin | 45 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Eva Kolsteren, Marleen Maes, Marlies Somers, Andrew van Ostade, Ilse Warringa, Just Meijer, Lynn Tackaert, Philip Bosch, Anne Mie Gils

Een welgemeend applaus voor distributeur Twin Film, die in Nederland bijna volledig verantwoordelijk is voor het aanbod van films voor de allerkleinsten. Er lijkt nu zowaar ook in ons kleine filmland het besef te komen, getuige films als ‘Nijntje’ en ‘Pim en Pom’, dat er een vraag is naar bioscoopfilms waar je met je driejarige naartoe kunt zonder dat ze in huilen uitbarsten, maar Twin Film zorgt al jaren dat er regelmatig gevarieerde en kwalitatief goede peuter- en kleuterfilms in de Nederlandse bioscopen te zien zijn. Denk aan de reeks van het schattige spookje Laban of ‘Stip en Vlek’. Met de Zweedse animatiefilm ‘Kleine Anna & lange oom’ is er weer een geweldige film aan het bescheiden aanbod toegevoegd.

Net als de ‘Laban’ films, bestaat ‘Kleine Anna & lange oom’ uit meerdere korte verhaaltjes van ongeveer zeven minuten. Dat is geen toeval; de makers van de Laban films zijn ook de drijvende krachten achter ‘Kleine Anna & lange oom’. Niet alleen de regisseur en de animatoren, zodat het meteen al prettig herkenbaar is, ook de boeken waarop de film is gebaseerd zijn geschreven door echtpaar Lasse Sandberg en Inger Erikson Sandberg. Leuke vondst is dat elk filmpje ingeleid wordt door in te zoomen op kleine voorwerpen en dat de voice-over dan raadt waar het verhaaltje over zou kunnen gaan. Ze zit er vaak nét naast!

Kleine Anna is dikke vrienden met haar lange oom, die ze eenvoudigweg ‘Lange oom’ noemt. En hij is dan ook echt lang, veel langer zelfs dan haar papa en mama. Toch betekent die lengte niet dat lange oom extra sterk is of dapperder dan andere mensen. Sterker nog: kleine Anna moet hem juist vaak dingen leren of hem van zijn angst afhelpen. Wanneer kleine Anna een boomhut bouwt, durft lange oom er pas in als ze een hekje heeft gemaakt, ook al raken zijn voeten bijna de grond. Als ze aardbeien gaan plukken, of eieren moeten rapen, moet kleine Anna de kraaien wegjagen en de kippen afleiden, anders durft lange oom het niet. Ze vullen elkaar prima aan.

De eenvoudige animaties treffen vol doel. Met een paar lijnen weten de makers overtuigend verschillende emoties weer te geven, zoals verveling, blijdschap, angst en verdriet. De achtergronden zijn net als in de ‘Laban’ films prachtig: je waant je in een tot leven gekomen prentenboek. Moraliserend is de film absoluut niet, en grappig: in ‘Kleine Anna & lange oom’ zie je gewoon iemand een sigaretje roken. Dat dat niet gezond is, daar wordt wel even op gewezen, maar het is toch verfrissend dat er niet zo krampachtig beschermend om wordt gegaan met de realiteit.

Kinderen zullen moeten lachen om de stuntelende oom en de wijze opmerkingen van kleine Anna, maar de humor is eigenlijk geschikt voor alle leeftijden. ‘Kleine Anna & lange oom’ is een hartverwarmende, fijne film om heerlijk samen met je kindje van te genieten.

Bioscooprelease: 14 augustus 2014
VOD-release: 1 juli 2015
DVD-release: 1 juli 2015