Knetter (2005)

Regie: Martin Koolhoven | 84 minuten | familie | Acteurs: Jesse Rinsma, Tom van Kessel, Carice van Houten, Leny Breederveld, Frieda Pittoors, Daan Schuurmans, Edo Brummer, Judith Bovenberg, Eva van der Gucht, Luc d’Heu

‘Knetter’ is een film om vrolijk van te worden. Geheel in de traditie van de kinderboeken van de laatste jaren worden er weliswaar zware onderwerpen aangekaart, zoals een manisch-depressieve moeder en de dood van een dierbaar familielid, maar de toon blijft altijd licht. De dialogen zijn uitstekend, sommige one-liners briljant, er wordt goed en vooral naturel geacteerd en de film ziet eruit alsof er niet op de productiekosten is beknibbeld.

Halverwege zakt het verhaal iets in, maar wellicht is deze film een montage van een aantal afleveringen die later door de VPRO als serie zullen worden uitgezonden. Dat zou ook het veelvuldig gebruik van de voice-over van Bonnie kunnen verklaren, die op deze manier het verhaal aan elkaar praat. Storend is dat echter niet.

Er valt veel te genieten. Carice van Houten is altijd heel goed in dit soort rollen en hier af en toe uitermate grappig. Ook de kinderen acteren alsof ze nooit iets anders hebben gedaan. Jesse Rinsma is zeer geloofwaardig als Bonnie en Tom van Kessel als Koos is een komisch talentje. Kortom: ‘Knetter’ is een film waar je rustig je kinderen van een jaar of negen mee naartoe kan nemen. Leuk voor hen en leuk voor jou, want ook voor volwassenen is het vermakelijk.

Alhoewel: voor jongetjes van een jaar of negen valt er weinig te beleven. Veel actie zit er niet in. Alle hoofdpersonen zijn vrouwen, afgezien van de side-kick Koos, de sympathieke onderwijzer (maar die wordt als een aardige onbenul neergezet, alhoewel dat bepaald niet aan de prestatie van Edo Brunner ligt) en Daan Schuurmans, die zeer overtuigend een onsympathieke schoenenverkoper speelt. Daarnaast heeft deze film een erg hoog Blaricum-gehalte. Iedereen woont in een groot huis met een tuin; het is altijd mooi weer en het regent alleen als dat de gezelligheid verhoogt. TV en computergames bestaan niet in deze fictieve wereld.

Dat neemt niet weg dat ‘Knetter’ hoe dan ook een heel goed gemaakte familiefilm en een aanrader is.

Hugo Visser

Bioscooprelease: 15 oktober 2005