Knocked Up (2007)

Regie: Judd Apatow | 129 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Seth Rogen, Katherine Heigl, Paul Rudd, Leslie Mann, Jason Segel, Jay Baruchel, Jonah Hill, Martin Starr, Charlyne Yi, Iris Apatow, Maude Apatow, Joanna Kerns, Harold Ramis, Alan Tudyk, Kristen Wiig, Bill Hader, Ken Jeong, Craig Robinson, Tim Bagley, Loudon Wainwright III, Stephanie Mnookin, Adam Scott, J.P. Manoux, Ana Mercedes

Afgaand op zijn eerste films houdt regisseur Judd Apatow van titels die niets te raden overlaten. Ging debuut ‘The 40 Year Old Virgin’ over een maagd van 40 jaar, opvolger ‘Knocked Up’ (zwanger) gaat over een ambitieuze jonge meid die na een one-night stand ongewild zwanger raakt. Nadat deze Allison heeft besloten het kind te houden, doet ze een poging om de verwekker, de aimabele nietsnut Ben, beter te leren kennen.

Net als ‘The 40 Year Old Virgin’ kent ‘Knocked Up’ een eigenzinnige mix van romantiek, drama-light en aanstekelijke humor. Die humor is soms van de puberale soort maar herbergt ook intelligentere grappen en popculturele knipogen. De aardigste grappen vinden we in de scènes met Ben’s huisgenoten, twintigjarige pubers die samenleven in een commune waar ze blowen, feesten, lummelen en ook nog een eigen website van de grond proberen te krijgen. En waar zou die website nou toch over gaan? Op het oog vormen Ben’s vrienden het negatieve spiegelbeeld van Allison’s omgeving, waar alles keurig zijn gangetje gaat. Maar Allison’s gesettelde zus en zwager zijn eigenlijk net zo min volwassen. Illustratief is de manier waarop zij hun moeilijkheden te lijf gaan. Voor eenvoudige problemen vertrouwen zij op Google, voor de moeilijke vallen ze terug op Oprah en voor de allermoeilijkste slaan ze hard op de vlucht, richting dancing of andersoortig vermaak. Met elkaar praten is nauwelijks een optie.

Moeilijk is het niet om sympathie op te brengen voor die personages. In wezen zijn Allison en Ben goedwillende jongeren, die genoeg slechte eigenschappen hebben maar zich daar ook volledig van bewust zijn. Ondanks dat ze geen idee hebben wat ze met elkaar en met die toekomstige baby aanmoeten, doen zij even oprecht als klunzig hun best om er iets van te maken. Het is duidelijk dat regisseur en scenarist Apatow deze personages volledig doorziet en om ze geeft, zonder hen tot helden of antihelden te willen versimpelen. Juist hun menselijkheid maakt Ben en Allison tot een uiterst aandoenlijk filmkoppel. Het zorgt er bovendien voor dat de serieuzere momenten verrassend hard aankomen.

De vlekkeloze acteerprestaties, een lekkere soundtrack en een paar onvergetelijke scènes zorgen er verder voor dat ‘Knocked Up’ een van de betere mainstreamkomedies van de laatste jaren is geworden. Een warmbloedige film die zowel vermaakt als ontroert, zonder dat het drama ooit te sentimenteel wordt of de humor al te ranzig. Een komische en sympathieke liefdesbaby waarvan Hollywood er de komende jaren gerust nog wat meer mag baren.

Bioscooprelease: 27 september 2007