Knoester & Berkelientje-Knerten gifter seg (2010)

Regie: Martin Lund | 78 minuten | komedie, avontuur, familie | Acteurs:  Adrian Grønnevik Smith, Åsleik Engmark, Pernille Sørensen, Jan Gunnar Røise, Petrus A. Christensen, Sampda Sharma, Amalie Blankholm Heggemsnes, Per Schaaning, Per Jansen, Anna Bache-Wiig, Kristian Smedhaugen, Tone Beate Mostraum, Gard B. Eidsvold, Liv Bye Karlsen, Ola Otnes, Espen Rognlien

‘Knoester en Berkelientje’ is het vervolg op ‘Knoester’ uit 2009, maar is ook prima te volgen zonder het eerste deel gezien te hebben. De films zijn gebaseerd op de succesvolle kinderboekenreeks van Anne-Catherine Vestly. Het verhaal speelt zich af in het Noorwegen van de jaren zestig. Junior vermaakt zich nog altijd prima met zijn pratende tak Knoester. Hij helpt zijn moeder regelmatig in de winkel en samen dromen ze weg naar het moment dat Junior genoeg geld heeft gespaard voor de nieuwe rode fiets die in de winkel staat te blinken. Tussendoor volgt Juniors moeder de berichten op de radio over het op handen zijnde koninklijke huwelijk (Harald V die met het burgermeisje Sonja Haraldsen trouwde, dat was ongehoord in die tijd!). Net nadat Juniors vader voor een week op zakenreis is vertrokken, krijgt Juniors moeder een ongeluk met haar fiets. Als Junior en zijn broer Phillip haar in de greppel vinden, brengt een vriendelijke dame, de moeder van het verwende jochie Karsten met wie Junior die dag al kennis heeft gemaakt, haar naar het ziekenhuis.

Juniors primaire missie is om er achter te komen waardoor zijn moeder het fietsongeluk heeft gekregen. Hij heeft langs de weg namelijk een kapotte autolamp gevonden, maar Phillip wil van niets weten. In eerste instantie ligt de verdenking op de buschauffeur, die zich met zijn gemopper op fietsers, die volgens hem alleen maar een gevaar op de weg vormen, ook wel erg verdacht maakt. Maar al snel heeft Junior het idee dat er iemand anders is die er meer van weet. Met behulp van Juniors vriendinnetje Tiny probeert hij het mysterie op te lossen. Maar is Junior uiteindelijk wel blij als hij achter de ware toedracht van de “mamabotsing” komt?

Zoals de titel van de film al aangeeft, krijgt Knoester in ‘Knoester en Berkelientje’ een vriendinnetje. Tiny heeft namelijk een prachtige berkentak omgetoverd tot meisje, inclusief twee schattige staartjes. Eigenlijk valt Knoester meteen voor de charmes van de grappige Berkelientje, maar het duurt wel even voor hij dat toe durft te geven. Overigens dekt de titel niet geheel de lading, want veel tijd is er niet vrijgemaakt voor de opbloeiende relatie tussen de twee houten vriendjes. Verder zijn er nieuwe personages in de film, waarbij de vaak huilende vrouwelijke automonteur het meest opvalt. Ze is een ietwat vreemde eend in de bijt en haar gedrag zal misschien vragen oproepen bij kleuters, maar dat zal vast positief uitpakken. Karsten, van Juniors leeftijd, is pas komen wonen in het dorp, maar of hij en Junior vriendjes zullen worden, valt nog te bezien.

Evenals ‘Knoester’ is opvolger ‘Knoester en Berkelientje’ een lieve en vermakelijke familiefilm, boordevol nostalgie en humor. Regisseur Martin Lund tilt met verrassende filmeffecten deze kinderfilm naar een hoger plan (zoals wanneer Junior en Tiny flensjes verkopen, of wanneer Junior en Knoester zelf een fietsongeluk krijgen). Af en toe is de film nog best spannend: alleen thuis zijn met je grote broer is immers misschien wel leuk voor even, maar wat als dat meerdere dagen duurt? Verder gaan Junior en Karsten zelf in een auto rijden en besluit Junior weg te lopen van huis. Gelukkig weet Lund de spanning goed te doseren en af te wisselen met grappige en romantische momenten.

Bioscooprelease: 8 december 2011
DVD-release: 5 maart 2013