Kommandør Treholt & His Ninja Troops – Kommandør Treholt & ninjatroppen (2010)

Regie: Thomas Cappelen Malling | 77 minuten | actie, komedie | Acteurs: Mads Ousdal, Jon Øigarden, Trond-Viggo Torgersen, Linn Stokke, Amund Maarud, Martinus Grimstad Olsen, Øyvind Venstad Kjeksrud, Henrik Horge, Dean Erik Andersen, Kristoffer Jørgensen, Torgny Gerhard Aanderaa, Alfred Bortne, Frederik Dunn Børresen

Noorse ninja’s? What’s next? Vlaamse Vikingen of Rwandese ridders? Hoe dan ook kun je een film met de titel ‘Kommandør Treholt & His Ninja Troops’ onmogelijk serieus nemen. Leuk of lamlendig?

Het verhaal gaat als volgt: Commandant Treholt (Ousdal) oogt misschien als een intellectueel met een lange haardos, maar hij is het niet. Deze bebrilde mannetjesputter is een kloeke soldaat die een eigen leger op heeft gezet, een leger vol Noorse ninja’s (type: breed en blond). In deze geschiedkundige film (het is 1983) redt Treholt met zijn team Noorwegen van de Koude Oorlog. Een schaduwregering wil een staatsgreep plegen in vredestijd. Het is aan onze vrinden om deze snode daad in de kiem te smoren.

Uiteraard is ‘Kommandør Treholt & His Ninja Troops’ een B-film die het met een bescheiden budget moet stellen. Het gebrek aan budget is er soms ook aan af te zien, maar veel spektakel hoef je niet te verwachten. Het begin van de film bestaat vooral uit beelden van trainende, pratende en zwijgende mannen. Klinkt saai, maar de overacterende Ousdal houdt de film overeind. De beste man zet Treholt overdreven stoer neer – hij onderbreekt staatshoofden en wordt ineens boos –  en roept vaak herinneringen op aan dergelijke karikaturen als Hannibal Smith uit ‘The A-Team’ en Col. Samuel Trautman uit ‘Rambo’.

Klinkt goed toch? Op papier wel, maar  de film laat het qua spektakel afweten. Als je een film met ‘ninja’ in  de titel kijkt, verwacht je een hoop pyjama-moordenaars in actie te  zien. Helaas schort het aan spektakel en aan sluipmoordenaars. Helaas schort het aan actie en aan ninja’s. De zwarte kostuums komen wel voorbij, maar veel te weinig. Treholt neemt te veel tijd in beslag. Zonde. Het beperkte budget speelt de film parten. De droogkomische humor is tof, maar te dun gezaaid. De film zakt te vaak in. Dat ligt ook aan de uitleggerige plot en de talloze, nutteloze intermezzo’s waarin over (on)zinnige zaken als de missie van Treholt en de te gebruiken ninjawapens wordt verteld. Die komisch bedoelde passages halen alle vaart uit de film.

De film belooft veel, maar doet (veel) te weinig. Volgende keer flink sparen en investeren in echte ninja-actie.