Kung Fu Panda 2 (2011)

Regie: Jennifer Yuh | 90 minuten | actie, animatie, komedie, familie | Originele stemmencast: Jack Black, Angelina Jolie, Gary Oldman, Seth Rogen, David Cross, Jackie Chan, Jean-Claude Van Damme, Dustin Hoffman, Lucy Liu, James Woods, Michelle Yeoh, James Hong, Victor Garber | Nederlandse stemmencast: Edwin Evers, Rik Felderhof, Froukje de Both, Mark Rietman, Murth Mossel

De titanenstrijd tussen Disney/Pixar en DreamWorks als meest prestigieuze animatiestudio in Hollywood duurt onverminderd voort. De filmliefhebber profiteert hier optimaal van, aangezien beide studio’s steeds betere, mooiere en meeslependere films oplevert. In 2008 bracht DreamWorks – als tegenhanger van Pixar’s ‘WALL-E’ – ‘Kung Fu Panda’ uit, een film over een koddige, stevige pandabeer die over een ongekend Kung Fu-talent blijkt te beschikken. De film werd een enorm succes en bracht wereldwijd maar liefst 630 miljoen dollar op. Een vervolg liet dan ook niet lang op zich wachten. ‘Kung Fu Panda 2’ (2011) zal het succes van zijn voorganger ongetwijfeld overtreffen of op zijn minst evenaren. Daarvoor heeft deze spetterende DreamWorks-productie alles in huis. ‘Kung Fu Panda 2’ is bovendien spectaculairder, meeslepender en kleurrijker dan zijn illustere voorganger!

In de eerste film zagen we hoe de panda Po (stem van Jack Black) een Kung Fu-grootmeester werd en zich bij de Furious Five voegde. Samen met zijn vrienden Tigress (Angelina Jolie), Monkey (Jackie Chan), Mantis (Seth Rogen), Viper (Lucy Liu) en Crane (David Cross), die allemaal even bekwaam zijn in Kung Fu als hij, probeert Po het mystieke Chinese koninkrijk te verdedigen. Dat gaat hem redelijk goed af, tot de kwaadaardige Lord Shen (Gary Oldman) ten tonele verschijnt. Met de hulp van zijn leger aan woeste wolven wil hij de macht grijpen. Uitgerekend Po staat hem daarbij in de weg. De panda ontdekt dat de gans die hij altijd als zijn vader heeft gezien (James Hong), zijn vader helemaal niet kan zijn en wil uitzoeken waar hij vandaan komt. En laat Lord Shen daar nou net meer van weten. Zodra hij Po op het spoor krijgt, doet hij er alles aan om hem uit te schakelen. Zou het te maken hebben met het feit dat de geheimzinnige Soothsayer (Michelle Yeoh) al jaren geleden voorspelde dat hij uitgeschakeld zou worden door een strijder in zwart en wit?

In ‘Kung Fu Panda 2’ draait alles om ‘inner piece’. Po moet op zoek naar de vrede in zichzelf, want alleen dan is hij sterk genoeg om Lord Shen te verslaan. De wijze lessen van Mr. Shifu (Dustin Hoffman) helpen hem op weg. Het verhaal in dit tweede deel is veel volwassener en ‘zwaarder’ dan dat van zijn voorganger. Vooral het feit dat Po op zoek gaat naar zijn herkomst geeft de film een extra dimensie, en beantwoordt bovendien de vraag die velen sinds het eerste deel bezig hield: hoe kan Mr. Ping, een gans die een noedelrestaurant runt, nou in vredesnaam de vader zijn van die enorme pandabeer? Regisseur Jennifer Yuh geeft haar film extra glans door herinneringen en gebeurtenissen uit het verleden in een andere, erg mooie animatiestijl weer te geven dan het ‘heden’. De animaties zijn sowieso van een uitstekend niveau. Kleurrijk, dynamisch en sprankelend. De actiescènes zijn dynamisch en krachtig. Uiteraard wordt het publiek ook op een flinke dosis humor getrakteerd. Wat dit tweede deel vooral sterker maakt dan zijn voorganger, is het feit dat we emotioneel meer betrokken raken bij Po en zijn naasten.

Daarnaast zijn ook enkele nieuwe personages een schot in de roos. Acteurs als Dennis Haysbert en Jean-Claude van Damme werden opgetrommeld om oude Kung Fu-helden van hun stemmen te voorzien, maar hun rollen zijn slechts beperkt. De echte ster van ‘Kung Fu Panda 2’ is Lord Shen, een onooglijke, lijkbleke pauw met een ellenlange nek, metalen poten en een dodelijke verentooi. Venijnig, onbetrouwbaar en megalomaan, maar ergens ook tragisch en meelijwekkend. De veelzijdige Gary Oldman voorziet hem van een toepasselijke snerpende, ijzingwekkende stem. De stemmencasting is sowieso geweldig, met een Jack Black die op dreef is en een uitstekende Dustin Hoffman. Met ‘Kung Fu Panda 2’ levert DreamWorks opnieuw een zeer geslaagde animatiefilm af, kleurrijk en boordevol tomeloze energie, meeslepend en bij vlagen ontroerend. Ideaal familieamusement!

Bioscooprelease: 15 juni 2011
DVD- en blu-ray-release: 23 november 2011