Kurai Kurai – Verhalen met de wind (2014)

Regie: Marjolein Boonstra | 85 minuten | drama | Acteurs: Talgat Kelimbetov, Tatiana Gorobchenko, Tynar Abdrazaeva

Tumbleweed is in veel films een graag gezien rekwisiet om de absolute leegte van een gebied aan te geven. Vooral in de western vliegt het verdorde struikgewas kwistig over het scherm. In ‘Kurai Kurai’ heeft het dode gewas echter een andere invulling. In plaats van leegte betreft het in deze film de rijkdom. Ook op de winderige steppen van Oezbekistan tuimelt het tumbleweed in veelvoud over de vlakten. Als reizende wandelaars pikken de ballen van tak de verhalen van het Oezbeekse volk op om de geschiedenis van de natie voor het nageslacht te bewaren.

Wanneer de vriendin van Emo hem verteld dat ze zonder zeker te zijn wie de vader is een kind verwacht, trekt de jonge man weg van de stad richting de barre streken van zijn jeugd. Onderweg ondervindt Emo de verhalen van de kurai (het Oezbeekse woord voor tumbleweed). Door middel van al deze indrukken probeert hij uit te vinden wie hij werkelijk is en hoe zijn toekomst eruit ziet. Waar komt hij vandaan en waar gaat hij weer naar toe, zo wordt de analogie gemaakt met het tumbleweed zelf. Bij aankomst in zijn geboortedorp vallen de puzzelstukjes op zijn plaats en hervindt hij de kracht die het woestijngebied zo karakteriseert.

Debuterend regisseur Marjolein Boonstra, voorheen documentairemaker, hanteert daarbij een poëtische stijl die het Oezbeekse landschap op een welhaast surrealistische manier laat schitteren. Het is een grote kloof tussen de op realisme geënte documentaire en deze vorm van cinema, maar Boonstra slaagt er naar behoren in om deze te overbruggen. Jammer alleen dat het verhaal van Emo zelf nooit tot volle wasdom komt. Omdat hij uiteindelijk een bijrol speelt in de verhalen van het Oosterse volk, beklijft zijn eigen karakter maar mondjesmaat. Hij is meer een observerende leidraad dan een afgerond personage.

Als sfeerverslag van de niet aflatende strijd met de elementen op het Oezbeekse platteland voldoet ‘Kurai Kurai’ dus aardig. Als character driven verhaal een stuk minder. Als Boonstra aan deze voorwaarde van fictie kan voldoen, schuilt er een prima filmmaker in haar.

Wouter Los

Bioscooprelease: 30 april 2015
DVD-release: 15 september 2015