Kyteman – Now What? (2011)

Regie: Menna Laura Meijer | 87 minuten | documentaire

Muzikant Kyteman blijkt zijn gevechten vooral tegen zichzelf te hebben geleverd in deze documentaire van Menna Laura Meijer, waarin Colin Benders wordt geportretteerd in de jaren die volgden op zijn succesvolle album en tour met het Hiphop Orkest. Meijer is met haar camera vrijwel altijd dichtbij, maar zet niet door, terwijl we Benders zien zoeken naar nieuwe uitdagingen, haast compromisloos, en hem op veel tegenstand zien stuiten. Groot denken is voor velen moeilijk te begrijpen. Geld verdienen is het logische gevolg van succesvol zijn als muzikant, en een relatief makkelijkere weg, maar wanneer het artistieke daadwerkelijk hoger staat – zoals bij Benders – wordt de zoektocht vooral gekenmerkt door de pieken en dalen die verwikkeld lijken te zijn in zijn creativiteit. Meijer volgt hem op de voet, terwijl hij zoekt naar manieren om vernieuwende muziek te brengen op zeldzame plaatsen en ondertussen probeert om zijn eigen studiocomplex Kytopia te stichten, maar ook de regisseuse lijkt niet helemaal door te kunnen dringen tot de essentie van het creatieve muzikantschap dat Benders vreugde brengt en dwarszit. Er komen verschillende bekenden van hem aan het woord, van zijn vader (en tevens manager) Erik Benders tot vriend en rapper PAX, maar ook zij lijken bij vlagen in het duister te tasten; wat er echt omgaat in het hoofd van Benders komen we niet te weten.

‘Kyteman – Now What?’ schetst zo meer een beeld van de wereld rondom Kyteman – die zonder meer fascinerend is, dat wel – dan van de persoon zelf. De beste momenten zijn de beelden uit de jeugd van de muzikant en de energieke optredens waar het publiek hem uit zijn dak ziet gaan bij de nummers van ‘The Hermit Sessions’, een creatieve uitspatting die Kyteman de daarop volgende jaren ook zichtbaar last bezorgt; de tweede plaat moet minstens evengoed zijn, maar eigenlijk beter. Dit continue streven naar meer lijkt de muzikant soms op te breken, maar het is juist op dit soort momenten dat Meijer te weinig in zijn ziel kruipt. De regisseuse gaat mee in de pieken, maar blijft in de dalen uiteindelijk achter, waardoor het beeld van Benders niet compleet wordt. Toch is de wereld rondom deze muzikant – ondersteund door een fijn afwijkende soundtrack – zo interessant dat de documentaire ook zonder de essentie van Benders meer dan onderhoudend wordt.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 1 december 2011
DVD-release: 21 maart 2012