L’amour est un crime parfait (2013)

Regie: Arnaud Larrieu, Jean-Marie Larrieu | 110 minuten | drama, thriller | Acteurs: Mathieu Amalric, Karin Viard, Maïwenn, Sara Forestier, Denis Podalydès, Marion Duval, Damien Dorsaz, Carl von Malaisé, Anne-Laure Tondu, Alain Börek, Pierre Maillard, Guilherme Dias Martins, Nora Steining, Baptiste Coustenoble, Fabienne Barras, Liza Baumann, Brigitte Lo Cicero

Een nachtelijk ritje dwars door besneeuwde bergtoppen eindigt in een knus Zwitsers chalet, alwaar literatuurdocent Marc (Mathieu Amalric) in bed belandt met zijn veel jongere studente Barbara (Marion Duval). De volgende ochtend heeft Marc geen idee hoe de jongedame heet die naast hem ligt. Nadja? Emma? Tegen zijn zus Marianne (Karin Viard), die wil weten wat al dat lawaai was dat haar de vorige nacht uit haar slaap hield, zegt hij zonder blikken of blozen dat het ‘de tv moet zijn geweest’. Een dag later, terug in het futuristisch ogende universiteitsgebouw van Lausanne, krijgt Marc te horen dat het meisje dat bij hem is blijven slapen – Barbara dus – spoorloos verdwenen is. Weet Marc meer van deze verdwijning? Wil hij voor de buitenwereld verbergen dat hij met zijn studentes de koffer induikt? De Frans/Zwitserse film ‘L’amour est un crime parfait’ (2013) van de gebroeders Arnaud en Jean-Marie Larrieu begint veelbelovend door flink wat mysteries op te werpen.

Helaas worden de verwachtingen die aan het begin gewekt worden, niet ingelost. Ten tonele verschijnt Anna (Maïwenn), de stiefmoeder van Barbara, die met Marc wil praten over haar verdwenen dochter. Marc ziet deze dame wel zitten en begint een affaire met haar. Ondertussen is er nog een studente, Annie (Sara Forestier), die de literatuurprofessor wel ziet zitten en zich min of meer aan hem opdringt. Maar zij blijkt de dochter van een maffiabaas die elke afwijzing hardhandig laat afstraffen. Marcs baas Richard (Denis Podalydès) laat Marc maar wat aanrommelen met zijn studentes, temeer omdat hij zelf een oogje heeft op Marcs zus Marianne. De relatie tussen broer en zus is overigens ook wat dubieus van aard, zo lezen we hier en daar tussen de regels door. En dan heeft Marc ook nog eens last van geheugenverlies… Door al die beslommeringen tussen de lakens, raakt het mysterie van de verdwijning van Barbara, en de rol die Marc hierin speelt, helaas wat naar de achtergrond. Sterker nog, de gebroeders Larrieu werpen meer vragen op dan ze beantwoorden en de paar onthullingen die wel gedaan worden, worden ook nog eens tussen neus en lippen door aan de man gebracht. Voor een thriller is de spanning dan ook ver te zoeken.

Volgens de beschrijving die we krijgen van de distributeur is ‘L’amour est un crime parfait’ een thriller die liefhebbers van Hitchcock zou moeten aanspreken. Maar met Hitchcock heeft dit weinig van doen. De film wordt aanvankelijk gepresenteerd als een whodunit, maar wijkt al snel van dat paadje af en mixt facetten van zwarte komedie en erotische thriller. Zoals Marc tijdens een van zijn colleges zelf al aangeeft in de film: de emoties en de sfeer die een verhaal oproepen zijn belangrijker dan narratieve logica. Dat wordt nog maar eens onderstreept door de manier waarop de gebroeders Larrieu ‘L’amour est un crime parfait’ aan de man brengen. De plot is ondergeschikt, dus krijgen we een verhaal waar nauwelijks een touw aan vast te knopen is en dat eindigt met een potsierlijke ontknoping. Gelukkig maar dat de film er wel prachtig uitziet (met een hoofdrol voor het besneeuwde Alpenlandschap) en dat we met Mathieu Amalric een hoofdrolspeler hebben die ons enigszins houvast biedt in het onoverzichtelijke geheel. Amalric is een acteur die zich niet gemakkelijk in een hokje laat plaatsen en van wie je maar moeilijk kunt inschatten of hij iets op zijn kerfstok heeft. Het is vooral dankzij zijn aanwezigheid dat je het chaotische allegaartje ‘L’amour est un crime parfait’ zonder enige moeite kunt uitkijken.

Bioscooprelease: 27 februari 2014
DVD-release: 3 juni 2014