L’ange de goudron (2001)

Regie: Denis Chouinard | 100 minuten | drama | Acteurs: Zinedine Soualem, Hiam Abbass, Raba Aït Ouyahhia, Catherine Trudeau, Kenza Abiabdillah, Marc Beaupré, Koumba Ball, Raymond Cloutier, Gary Boudreault, Igor Ovadis, François Papineau, Maude Guérin, Pierre Muzadi, Françoise Lemieux

De wereld zit tegenwoordig vol onbegrip. Vreemdelingen worden wantrouwend bekeken, alleen maar omdat ze toevallig een ander kleurtje hebben of een ander geloof aanhangen. Dat vertekende, negatieve beeld heeft grotendeels te maken met de media, die onze perceptie van alles dat wij niet kennen danig verkleuren. Maar mensen die vanuit een ander werelddeel naar het westen komen, hebben vaak maar één, heel simpel doel voor ogen: vrede en vrijheid vinden. Op dit onderwerp is de indrukwekkende film ‘L’Ange de Goudron’ ofwel ‘Tar Angel’ gebaseerd. Een Algerijns gezin is vanuit een uitzichtloze situatie in eigen land gevlucht naar Canada, om daar een nieuw leven op te bouwen. Maar de oudste zoon schopt onbedoeld de plannen van de familie in de war.

Ahmed Kasmi (Zinedine Soualem) en zijn gezin zijn Algerijnse immigranten die in Montreal in het Frans sprekende deel van Canada terecht zijn gekomen. Vlak voor het moment dat het gezin hun nieuwe paspoorten op mogen halen en volwaardige Canadese staatsburgers worden, gaat er iets mis bij de immigratiedienst. De computers worden door een anarchistische beweging gehackt, waardoor het naturalisatieproces voor velen weer van voren af aan moet beginnen. Ahmed is geschokt wanneer blijkt dat een van de hackers, wiens actie door videocamera’s is vastgelegd, zijn bloedeigen zoon Hafid (Raba Ait Ouyahhia) is. De jongen wordt gezocht door de politie en vlucht weg. Vanaf dat moment begint voor Ahmed een wanhopige zoektocht door het koude en voor hem onbekende Noord-Canada. Hij wordt tijdens zijn tocht vergezeld door Huguette (Catherine Trudeau), een rebels en vrijpostig meisje dat al twee jaar Hafids geheime vriendinnetje blijkt te zijn.

Regisseur Denis Chouinard werd alom geprezen voor dit weliswaar politiek geëngageerde maar tevens zeer menselijke drama, waarvoor hij tevens het scenario schreef. De film kreeg op het festival van Berlijn de prijs van de oecumenische jury en dat is helemaal terecht. Met name de sterk uitgewerkte personages slepen de kijker mee in het verhaal. Ze vechten een geloofwaardige strijd voor vrijheid en familie. Vooral Ahmed wordt uitstekend geportretteerd door de Frans-Algerijnse acteur Zinedine Soualem. Hij is een stille man die braaf zijn werk doet als dakdekker, nog niet helemaal gewend is aan de gewoonten en gebruiken van zijn nieuwe landgenoten maar halsreikend uitkijkt naar de dag dat hij zichzelf een echte Canadees mag noemen. Zijn zoons links-extremistische acties gooien echter roet in het eten, waardoor Ahmeds droom zwaar op de tocht komt te staan. Hafid wil vrijheid voor allen en is bereid te vechten voor de rechten voor anderen. Zijn vader erkent dat socialistische gedachtegoed, maar kan de acties van zijn zoon onmogelijk goedkeuren. Dit levert uiteraard de nodige spanning op.

En alsof dat voor Ahmed nog niet genoeg is, krijgt hij het ook nog aan de stok met Huguette, het vriendinnetje van zijn zoon. Ze is klein, rebels en kent Hafid van de anarchistische actiegroep waar ze beiden bij betrokken zijn. Bovendien zit ze onder de tatoeages. Niet geheel het meisje dat Ahmed zelf voor zijn zoon zou hebben uitgezocht. Maar als blijkt dat ze echt van Hafid houdt en samen met Ahmed naar hem wil zoeken, krijgen de twee een onwaarschijnlijke maar sterke band. De beelden van hun zoektocht door het noordelijke Canada doen haast surrealistisch aan, omdat de besneeuwde vlaktes worden vergezeld van Arabische muziek. Juist die tegenstellingen en de herkenbaarheid van het verhaal maken van ‘L’Ange de Goudron’ een zeer intrigerende en pakkende film.

De apotheose van de film is hartverscheurend en zal zeker de nodige nieuwe discussies over de immigrantenkwestie aanzwengelen. Maar juist wanneer je ‘L’Ange de Goudron’ los kunt zien van de actuele situatie en je louter richt op de tragische zoektocht van een vader naar zijn zoon blijkt deze film een verborgen juweeltje.