L’écume des jours (2013)

Regie: Michel Gondry | 125 minuten | drama, fantasie | Acteurs: Romain Duris, Audrey Tautou, Gad Elmaleh, Omar Sy, Aïssa Maïga, Charlotte Lebon, Sacha Bourdo, Philippe Torreton, Vincent Rottiers, Alain Chabat, Laurent Lafitte, Natacha Régnier, Zinedine Soualem, Michel Gondry

Het is Parijs zoals je het nog nooit gezien hebt. In ‘L’écume des jours’ leven de personages in een bizarre wereld. Colin (Romain Duris) woont in een bijzonder huis te midden van allerlei gekke uitvindingen. Hierin leidt hij zijn onbekommerde leventje in het gezelschap van zijn kok Nicolas (Omar Sy) en zijn beste vriend Chick (Gad Elmaleh). Wanneer Chick een meisje heeft gevonden, vindt ook Colin dat het tijd wordt voor een vrouw in zijn leven. En die krijgt hij wanneer hij de mooie Chloé (Audrey Tautou) ontmoet. Hun leven loopt op rolletjes, maar dan wordt er een eigenaardige ziekte bij Chloé ontdekt: in één van haar longen groeit een waterlelie.

‘L’écume des jours’ is gebaseerd op de gelijknamige roman van Boris Vian uit 1947. Het liefdesverhaal gaat over de confrontatie en fragiliteit van het leven. (Ironisch genoeg stierf Boris Vian zelf al op jonge leeftijd in de bioscoop tijdens het kijken naar de verfilming van één van zijn andere boeken). Deze thema’s worden door Michel Gondry vooral overgebracht door visuele elementen. Doordat hij bij de verfilming van dit surrealistische schouwspel met veel animatie en stop-motion te werk is gegaan, doet ‘L’écume des jours’ erg denken aan de droomscènes uit één van zijn eerdere films, ‘La science des reves’ (‘The Science of Sleep’, 2006).

‘L’écume des jours’ is een intense visuele beleving voor de kijker. De leefomgeving van Colin is één groot rariteitenkabinet; een deurbel die als een kakkerlak rondloopt, een piano waarmee je cocktails kunt bereiden, transparante auto’s, noem het maar op. ‘L’écume des jours’ is zo rijk aan absurde dingen dat je ogen tekort komt. Dit visuele spektakel symboliseert vooral het leven in al haar fantastische, absurde en trieste aspecten. ‘L’écume des jours’ barst van de onderliggende boodschappen; het uit kritiek op de maatschappij en op de kerk, maar met name op het leven zelf, want sterfelijkheid ligt op de loer. Wanneer het fabuleuze leventje van Colin in duigen valt door de ziekte van Chloé, verandert de omgeving mee. Terwijl de film aanvankelijk sprankelt door kleur en beweging, transformeert dit geleidelijk in een grauwe en grimmige werkelijkheid.

Gondry keert, na vrijwel alleen Engelstalige films te hebben gemaakt, met ‘L’écume des jours’ weer terug naar zijn Franse roots. En dat doet hij op zijn eigen uitzonderlijke manier. Het label ‘Gondry’ dat de film met zich meedraagt maakt van ‘L’écume des jours’ een ware auteursfilm. Een film waarin je ondergedompeld wordt in een fantasiewereld vol met romantiek en zeldzaamheden. In deze droomsequentie speelt logica geen rol. Absurditeit des te meer.

Jolanda Lutz

Bioscooprelease: 23 mei 2013
DVD-release: 23 september 2013