La bande à Picasso – La banda Picasso (2012)

Regie: Fernando Colomo | 103 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Ignacio Mateos, Raphaëlle Agogué, Stanley Weber, Louise Monot, David Coburn, Alexis Michalik, Lionel Abelanski, Thomas Jouannet, Jordi Vilches, Pierre Bénézit, Eszter Tompa, Barnabás Tóth, Tony Gaultier, Cristina Toma

Kunstroof is een geliefd onderwerp in de filmindustrie. In films als ‘Ocean’s Twelve’, ‘Hudson Hawk’, ‘The Thomas Crown Affair’, en recentelijk nog ‘Trance’ van Danny Boyle worden op spannende wijze de diefstal van kunstwerken belicht. In ‘La bande à Picasso’ gaat het over de roof van één van ’s werelds beroemdste schilderijen, de Mona Lisa. Nog opmerkelijker: het is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal!

‘La bande à Picasso’ speelt zich af aan het begin van de twintigste eeuw in de periode wanneer Pablo Picasso in Parijs, destijds kunsthoofdstad van Europa, woont. Hij is in deze periode bevriend met een groepje kunstenaars, te weten dichter Max Jacob, beeldhouwer Manolo Hugué, schilder George Braque, schrijver Guillaume Apollinaire en de illustere Gery Pieret alias de Baron. Uiteraard hoort Picasso’s vriendin en muze Fernande Olivier er ook bij. De groep vrienden komt regelmatig in museum het Louvre en tijdens een van de bezoeken laat de Baron zien dat de beveiliging hier ernstig te wensen over laat. Hij weet op eenvoudige wijze een paar Iberische bustes mee te nemen die hij schenkt aan Picasso. Deze gebruikt deze bustes als inspiratie voor zijn laatste werk. Vlak daarna wordt echter de Mona Lisa gestolen uit het Louvre. Hierdoor worden Picasso en zijn vrienden ineens verdachten, immers: zij hebben ook gestolen kunst in hun bezit.

‘La bande à Picasso’ heeft een heel interessant verhaal als basis, dat op papier een vermakelijke film had moeten opleveren. De combinatie van een historische kunstroof met een groot aantal kunstenaars met de beroemde Picasso voorop spreekt zeker tot de verbeelding. Toch levert deze combinatie niet een heel onderhoudende film op. Regisseur en scenarioschrijver Fernando Colomo wil te veel dingen tegelijkertijd belichten; niet alleen de oorsprong van de kubistische periode van Picasso en de diefstal van de Mona Lisa, maar ook de vriendschap tussen de Spaanse schilder en vele andere kleurrijke kunstenaars. Geen van deze elementen komt echter echt goed uit de verf. De personages blijven erg eendimensionaal, ze weten niet te boeien noch weten ze veel sympathie los te krijgen bij de kijker. De verhaallijn rond de roof van de Mona Lisa wil ook niet echt spannend worden, terwijl dit toch de smaakmaker van de film zou moeten zijn.

Fernando Colomo deed jarenlang research voor ‘La bande à Picasso’. Het ziet er allemaal wel prachtig uit, dat moet gezegd worden, maar verder is ‘La bande à Picasso’ een vrij vlakke film. Dit verhaal had een veel boeiendere film kunnen opleveren.

Sylvia Bakker

Bioscooprelease: 15 mei 2014