La finestra di fronte (2003)

Regie: Ferzan Ozpetek | 102 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Giovanna Mezzogiorno, Massimo Girotti, Raoul Bova, Filippo Nigro, Serra Yilmaz, Maria Grazia Bon, Massimo Poggio, Ivan Bacchi, Chiara Andreis, Veronica Bruni, Olimpia Carlisi, Ohame-Brancy Chibuzo, Carlo Daniele, Rosaria De Cicco, Luciana De Falco, Barbara Folchitto, Francesca Gamba, Benedetta Gargari, Enrico Grassi, Serena Habtom Mehari, Flavio Insinna, Elisabeth Kaza, Patrizia Loreti, Francesco Martino, Caterina Quaranta, Maurizio Romoli, Giorgio Sgobbi, Thierno Thiam, Billo Thiernothian, Claudia Verdat, Giovanni Verdesca

Is het gras bij de buren altijd groener? Giovanna (Giovanna Mezzogiorno) denkt van wel. Terwijl haar huwelijk met Fillippo (Fillippo Nigro) op springen staat, droomt zij weg bij de aanblik van de geheimzinnige overbuurman (Raoul Bova), die ze vanuit haar keukenraam dagelijks bespiedt. Zou ze met hem gelukkiger zijn dan met haar eigen man en kinderen? Een toevallige ontmoeting met een wildvreemde, oudere man (Massimo Girotti) zet Giovanna’s leven op zijn kop. Of ze dat nu wil of niet. De verwarde man, die zijn geheugen kwijt blijkt te zijn geraakt en zich alleen nog de naam ‘Simone’ weet te herinneren, wordt door Fillippo in huis gehaald. Giovanna stribbelt eerst standvastig tegen en staat erop dat hij de man naar het politiebureau brengt, maar ‘Simone’ – zoals ze hem genoemd hebben – kunnen ze niet zomaar laten gaan. Giovanna en hij groeien bovendien steeds dichter naar elkaar toe en hun onderlinge gesprekken doen haar beseffen dat het tijd is het roer om te gooien.

Het knappe van ‘La finestra di fronte’ (2003) is dat de Turks-Italiaanse regisseur Ferzan Ozpetek twee verhalen, in het heden en in het verleden, door elkaar weet te weven tot een geheel. De film begint namelijk met een flashback naar het Rome van 1943, waar we in een bakkerij een jonge man een andere man zien doodsteken. Vervolgens slaat hij op de vlucht. Beelden uit het verleden achtervolgen de verwarde ‘Simone’, zo ontdekken we al gauw. Door wat handige beeldtrucjes weet Ozpetek het heden en het verleden op een aantal momenten letterlijk door elkaar heen te laten lopen. Het mysterie rond ‘Simone’ is intrigerender en overtuigender dan de opbloeiende romance tussen Giovanna en haar overbuurman Lorenzo. Dat heeft te maken met de acteur die ‘Simone’ speelt, Massimo Girotti. De hoogbejaarde acteur, die in de jaren veertig samenwerkte met onder anderen Roberto Rossellini, Vittorio De Sica en Luchino Visconti, overleed kort voor de première van ‘La finestra di fronte’ op 84-jarige leeftijd aan een hartaanval; dit was zijn laatste rol. En wát voor een! Woorden heeft hij nauwelijks nodig, zijn subtiele en veelzeggende, vaak melancholische blikken zeggen alles. Hij krijgt uitstekend tegenspel van de veel jongere Mezzogiorno, die met Girotti meer chemistry heeft dan met Bova en Nigro samen.

‘La finestra di fronte’ is gesneden koek voor de kenners (én liefhebbers) van het oeuvre van Ferzan Ozpetek. Verboden (homoseksuele) liefdes, onderdrukte verlangens en een stevige dosis melodrama – we zien het allemaal terug. Zeker de verhaallijn in het verleden is bijzonder sfeervol aangezet, met een prachtige soundtrack Andrea Guerra en dromerige beelden van het klassieke Rome, geschoten door Gianfilippo Corticelli. Ozpetek schuwt het niet om het drama soms wat al te sterk aan te dikken, waardoor het geheel bij vlagen wat theatraal overkomt. ‘La finestra di fronte’ balanceert regelmatig op het randje van kitsch en de inhoud lijkt niet opgewassen tegen het uiterlijk vertoon. Desondanks weet Ozpetek er toch een meeslepend drama van te maken, mede dankzij de acteurs die goed tot uitstekend (Girotti!) voor de dag komen.

Bioscooprelease: 23 september 2004
DVD-release: 10 april 2012 (‘Award Winning Cinema’).