La isla mínima (2014)

Regie: Alberto Rodríguez | 105 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: Javier Gutiérrez, Raúl Arévalo, María Varod, Perico Cervantes, Jesús Ortiz, Jesús Carroza, Salva Reina, Antonio de la Torre, Nerea Barros, Ana Tomeno, Paula Palacios, Claudia Ubreva, Lucía Arias, Chelo Castro, Jesús Castro, Lola Páez, Paco Inestrosa, Ángela Vega, Julián Candón

Soms waan je je tijdens het kijken van ‘La isla mínima’ even in de Amerikaanse successerie “True Detective”. Dat desolate landschap, het rustige karakter en twee rechercheurs die op zoek zijn naar een moordenaar. Dat is niet alleen een compliment voor regisseur Alberto Rodríguez, maar ook voor de makers van “True Detective”. Want ‘La isla mínima’ intrigeert vanaf de eerste minuut.

Dat is voor een groot gedeelte te danken aan de sublieme cinematografie, waarin vooral het moeraslandschap een hoofdrol vertolkt. De makers werden geïnspireerd door de fotografen Atín Aya en Hector Garrido en gebruiken hun beelden ook in de film. De openingsshots, waarin je van grote hoogte neerkijkt op de meanderende rivier met zijn drooggevallen vertakkingen, zijn oogstrelend. Het lijken haast hersenen, maar het is de plek waar tienermeisjes op brute wijze zijn vermoord.

Het verhaal is gesitueerd in Zuid-Spanje in 1980, als het land net het juk van de dictatuur van zich heeft afgeschud en nog moeten wennen aan de democratie. Rechercheur Juan was succesvol tijdens het strakke bewind, maar ziet zijn carrière nu afglijden. Hij danst en drinkt graag en maakt gebruik van zijn vuisten als mensen niet willen praten. De ingetogen Pedro omarmt de vrijheid juist. Hij heeft een veelbelovende carrière voor zich en vindt dat de politie zich aan de wet moet houden. Het ergert hem als de burgemeester hen tegenwerkt in het belang van de rust in het dorp.

Tegenpolen die tot elkaar zijn veroordeeld klinkt misschien cliché, maar het werkt. Misschien omdat ze door Rodríguez als gelijkwaardig worden neergezet. De één is niet beter of slimmer dan de ander. Ook is er genoeg ruimte om hun karakters uit te diepen en draagt het krachtige acteerwerk bij aan de interactie tussen de twee.

Aanvankelijk gaan ze op zoek naar twee vermiste meisjes, maar al snel blijkt dat er al enkele jaren een seriemoordenaar rondloopt. In het plattelandsdorp is iedereen bang om te praten en dus zoeken ze hun heil in andere methodes. Juan gaat ’s avonds de kroegen in, omdat mensen wel praten als ze dronken zijn. Pedro hoopt op hulp van een journalist die hem technisch bewijs kan leveren.

Rodríguez maakt uitmuntend gebruik van de omgeving om de spanning op te voeren. Juist doordat je de tijd krijgt om je aan de mooie wijde shots te vergapen, kruipt de spanning onder je huid. Als Pedro en Juan vanuit hun auto een boerderij in de gaten houden, kijk je vanuit de bijrijdersstoel met ze mee. Je speurt, net als zij, het oneindige graslandschap af. Hoogtepunt zijn misschien wel de achtervolgingen op de zompige zandwegen buiten het dorp. Het bewijst dat autoscènes niet per se snel gemonteerd hoeven te worden.

Het komt niet vaak voor dat een kunstzinnige film zo spannend en onderhoudend is. Het sterke realistische karakter draagt daar zeker in bij, want er is oog voor fijne details. Zoals de lokale keuken en het type deux chevaux dat is gespot.

Gek genoeg schiet ‘La isla mínima’ op het einde nog even uit de bocht, met persoonlijke informatie over de twee tegenpolen. Het is overbodig en laat je wat in verwarring achter. Dat is een jammer einde van een verder zeer geslaagde film.

Bart Boersma

Waardering: 4

Bioscooprelease: 9 juli 2015
VOD-release: 18 december 2015
DVD-release: 18 december 2015